Cybertechnicism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.13919


Keywords:

technicism, programmed instruction, cyberculture, educational technologies

Abstract

In this text, we define, characterize, substantiate, historicize and problematize cybertechnicism, a massive instructional didactic-pedagogical approach based on networked digital technologies in which educational processes are semi or fully automated through techniques and technologies such as programmed instruction, platformization, youtuberization, gamification, algorithmization, datafication, among others. Cybertechnicism aims to implement an art of teaching without teachers, with little or no human mediation, maintaining the basic principles of technical and scientific rationality that characterized technicism, now reconfigured by networked digital technologies.

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Author Biographies

  • Mariano PIMENTEL, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

    Doutor em Informática e Professor na UNIRIO (Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro). Atua na Pós-Graduação em Informática e no Bacharelado em Sistemas de Informação; e lecionou, por 10 anos, no curso a Licenciatura em Pedagogia a Distância UNIRIO/CEDERJ/UAB. Tem extensa produção acadêmica, destacando-se a organização do livro "Sistemas Colaborativos" (2011), que ganhou o Prêmio Jabuti. É coordenador do grupo de pesquisa ComunicaTEC, que pesquisa o desenvolvimento e o uso de tecnologias de comunicação mediada por computador. É colaborador do GPDOC - Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura (UFRRJ) e do CIBERDEM - Grupo de Pesquisa e Inovação em Ciberdemocracia (MACKENZIE). Realiza pesquisas na área de Sistemas de Informação, Informática na Educação, Educação e Cibercultura. 

  • Felipe CARVALHO, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

    Doutor em Educação. Pesquisador-colaborador do Grupo de Pesquisa em Docência e Cibercultura (GPDOC) e Grupo de Gênero, Sexualidade e Saúde (GENI). 

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Published

2022-06-29

How to Cite

Cybertechnicism. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–22, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.13919. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13919. Acesso em: 5 dec. 2025.