FORMAÇÃO DE LEITORES: PROPOSTA PEDAGÓGICA A PARTIR DA ANÁLISE DOS DETERMINANTES PRESENTES NO CONTO “O POÇO” DE MÁRIO DE ANDRADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.13780


Keywords:

Educação, Leitura Literária, Formação de leitores, Trabalho pedagógico

Abstract

This academical work aims at analyzing the constituent determinants of "The Well" and demonstrating that the Literary Reading develops thinking as well as the critical sense. The methodology used was bibliographic research with a critical-dialectical approach, emphasizing psychological, economic, work, and educational determinants. As a result, it was found, that the work with those determinants provides an immersion in the text, creating new possibilities of interpretation and understanding of the work "The Well". Furthermore, the reading develops thinking provides conditions for the readers to understand their reality, see social injustices, make reflections and be able to consciously act in their environment.

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Author Biographies

  • Gislaine Gomes Granado SANCHES, Universidade Estadual de Londrina-UEL

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina (PPEdu-UEL). Linha de pesquisa Docência: Saberes e Práticas. Grupo de Pesquisa Leitura e Educação: práticas pedagógicas no contexto da Pedagogia Histórico-Crítica, da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

  • Sandra Aparecida Pires FRANCO, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

    Doutora em Letras - UEL. É professora adjunto do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina - UEL, na área de Didática e professora da Programa de Pós-Graduação em Educação - UEL.

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Published

2022-10-24

How to Cite

FORMAÇÃO DE LEITORES: PROPOSTA PEDAGÓGICA A PARTIR DA ANÁLISE DOS DETERMINANTES PRESENTES NO CONTO “O POÇO” DE MÁRIO DE ANDRADE. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–19, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.13780. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13780. Acesso em: 29 mar. 2025.