Human formation and democracy: relations between digital technologies and education
DOI:

Keywords:
Digital technologies., Democracy., Education., Human formation.Abstract
This study was carried out within the scope of the XXXX Research Group (XXX/XXXX/CNPq) and aims to reflect on the role of digital technologies in the current Brazilian educational situation and its relations with democracy, to resist the purely oppressive interpretation of this role and awareness of its fundamental political relevance. For this purpose, a qualitative approach was used, based on a bibliographic survey and documental research. The study concluded that, in Brazil, educational researchers need to occupy a space in the current agenda of policies and actions, as we still have a lot to advance in the view about the role of technologies in education, to advance in the democratic digital citizenship.
Downloads
References
BATISTA, T. C. da S. A relação entre educação e as tecnologias da informação e comunicação em marcos legais específicos para a educação básica brasileira. 2016. 129 f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado Interdisciplinar em educação, Linguagem e Tecnologias, Universidade Estadual de Goiás, Anápolis/Goiás, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Comitê de Emergência do MEC, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=86341. Acesso em: 10 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n 343, de 17 de março de 2020 (2020b). Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 10 abr. 2020.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei n. 4513, de 9 de setembro de 2020 (2020c). Institui a Política Nacional de Educação Digital e insere dispositivos no art. 4º da Lei nº 9.394, de 1996, de diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=node01lumwiwt3hu1nm49rbj4x6z536390342.node0?codteor=1929030&filename=Tramitacao-PL+4513/2020. Acesso em: 10 nov. 2021.
BRASIL. Senado Federal. Projeto de Lei n. 3.477, de 2020. Dispõe sobre a garantia de acesso à internet, com fins educacionais, a alunos e a professores da educação básica pública. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/sdleggetter/documento?dm=8916306&ts=1643823441417&disposition=inline. Acesso em: 22 ago. 2021.
BRASIL. Presidência da República. Lei n. 14.172, de 10 de junho de 2021. Dispõe sobre a garantia de acesso à internet, com fins educacionais, a alunos e a professores da educação básica pública. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/Lei/L14172.htm. Acesso em: 22 ago. 2021.
BRASIL. Presidência da República. Medida Provisória n. 1060, de 2020. Altera a Lei nº 14.172, de 10 de junho de 2021, que dispõe sobre a garantia de acesso à internet, com fins educacionais, a alunos e a professores da educação básica pública. Disponível em: https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/149250. Acesso em: 10 dez. 2021.
CAETANO, M. R.; MENDES, V. da R. Think tanks, redes e a atuação do empresariado na educação. Educar em Revista [online], v. 36, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.75939. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.75939. Acesso em: 10 fev. 2021.
DELLÁCQUA, Sílvia. Massive open online courses (MOOCS): is it real democracy? European Journal of Educational Sciences, v. 1, n. 2, 2014. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1236787.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.
DOURADO, L. F. Estado, Educação e Democracia no Brasil: Retrocessos e Resistências. Educação & Sociedade, v. 40, 2019, p. 1-24. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vsCq3LjxSXYrmZDgFWwk7tG/?lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 26.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HEATH, M. K. What kind of (digital) citizen? A between-studies analysis of research and teaching for democracy, International Journal of Information and Learning Technology, V. 35, N. 5, p. 342-356, 2018. DOI: https://doi.org/10.1108/IJILT-06-2018-0067 . Disponível em: https://international.vlex.com/vid/what-kind-of-digital-846732208. Acesso em: 10 jan. 2021.
KRUTKA, D. G.; CARPENTER, J. P. Digital Citizenship in the Curriculum. Educational Leadership, v. 75, n. 3, p. 50-55, 2017. Disponível em: https://www.ascd.org/el/articles/digital-citizenship-in-the-curriculum. Acesso em: 10 out. 2021.
LIMA, D. da C. B. P. Políticas públicas de EaD no ensino superior: uma análise a partir das capacidades do Estado. 2013. 285 f. Tese (Doutorado) –Instituto de Economia, Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
LIMA, D. da C. B. P.; BATISTA, T. C. D. S. Programa Nacional de Tecnologia Educacional ProInfo Integrado: uma análise a partir do seu processo de formulação na perspectiva do ciclo de política pública. In: Encontro de pesquisa em educação da ANPEd regional Centro-Oeste: Projeto Nacional de educação: desafios éticos, políticos e culturais, 2016, Brasília. Anais [...]. Brasília, DF: ANPEd, 2016. 18 p.
LIMA, D. da C. B. P. Tecnologias, Educação e formação: Conceitos, Inclusão e Iniciativas. In: ANDERI, E. G. C.; TOSCHI, M. S. (Orgs.). Inclusão digital e social – Conhecimento e Cidadania. Anápolis: Editora UEG, 2016, p. 29-48.
NACIF, P. G. S.; SILVA FILHO, P. A educação brasileira na mira do obscurantismo e Estado mínimo. In: AZEVEDO, J. S. G.; POCHMANN, M. (Orgs.). Brasil: Incertezas e Submissão? São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2019, p. 231- 249.
NEGRI, F. de. Políticas Públicas para Ciência e Tecnologia no Brasil: cenário e evolução recente. Brasília: IPEA, 2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=38409. Acesso em: 10 dez. 2021.
OLIVEIRA, J. F. de; AMARAL, N. C. As transições políticas no Brasil e seu efeito na educação brasileira. Universidades, v. 71, n. 85, 2020, p. 11-31. DOI: https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2020.85.274 . Disponível em: http://udualerreu.org/index.php/universidades/article/view/274. Acesso em: 25 maio 2021.
PELLANDA, A (Coord.). Guia dos Guias Covid-19 – Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2020. Disponível em: https://campanha.org.br/acervo/guia-dos-guias-covid-19/. Acesso em: 10 jan. 2021.
PERONI, V. M. V.; LUMERTZ, J. S. A produção de conhecimento e formação de professores no processo de construção da democracia: relação entre público e privado. Revista Imagens da Educação, v. 11, n. 2, p. 212-232, 2021. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i2.54446 . Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/54446/751375152433. Acesso em: 20 dez. 2021.
PHILLIPS, Michael. Digital Technology, schools and teachers workplace learning – policy, practice and identity. London: Palgrave Macmillan, 2016. Disponível em: https://br1lib.org/book/2805156/85697e?dsource=recommend. Acesso em: 10 jan. 2022.
SANTOS, G. E. de los; ROSSER, W. COVID-19 Shines a spotlight on the Digital Divide. The Magazine of Higher Learning, v. 53, n. 1, p. 22-25, 2021. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00091383.2021.1850117. Acesso em: 8 jan. 2022.
STOCCHETTI, Matteo. The politics of Educational Reform in the Digtal Age: concepts, assessment and Subversions. In: STOCCHETTI, Matteo (Ed.). Media and education in the Digital Age: concepts, assessments, subversions. Berlin: Peter Lang, 2014, 19-39. Disponível em: https://library.oapen.org/bitstream/id/dc723f64-b787-434b-a2e5-df232688483c/1004272.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.
STODDARD, J. The need for media education in democratic education. Democracy & Education, 22(1), Article 4, 2014. Disponível em: https://democracyeducationjournal.org/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1185&context=home. Acesso em: 10 out. 2021.