PANDEMIA, CROSSINGS AND MEDIA IN DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND THE PEDAGOGY OF HOPE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.13394


Keywords:

Pandemic -Media - Paulo Freire - Hope.

Abstract

This article emerges from the event SemiEdu/2021 entitled, Education in digital: the pandemic - covid-19, suffocated democracies and resistance, organized by Lête Ce/PPGE/IE/UFMT. In this way, we problematize the democratic practice for public education in pandemic contexts, in times of social isolation in the culture of connectivity. We rely, especially on the live Paulo Freire: educational perspectives in resistance and strengthening of democracies. The intention is to understand how to make new paths in the face of the epidemiological crisis. On this path, we continue to be inspired by the legacy of Paulo Freire and the Pedagogy of Hope, leaning towards popular education.

Downloads

Author Biographies

  • Aristóteles BERINO, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

    Possui graduação em História pela Universidade Federal Fluminense (1990), mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1994), doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2004) e pós-doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2009). Atualmente é Professor Associado IV da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro no Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar (Campus Nova Iguaçu) e no Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc-UFRRJ). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Paulo Freire, Currículo e Estudos Culturais, atuando principalmente nos seguintes temas: juventudes, cotidiano escolar, pedagogia da imagem, estética, cultura e identidades. Coordenador do GRPESQ Estudos Freireanos Contemporâneos e Currículo. Membro do Fórum Estadual de Educação do Rio de Janeiro como representante da UFRRJ (a partir de 2021)

  • Roberta SANDIM, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

    Doutoranda em Educação na UFRRJ. Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) Atualmente é membra do grupo de pesquisa FRECON - Estudos Freireanos Contemporâneos e Currículo - PPGEduc/UFRRJ. Atuação na área de Letras, com ênfase em língua Portuguesa e Literaturas atuando principalmente nos seguintes temas: Narrativas, Escola Pública, Formação de professores, Currículo, Imagem, Paulo Freire, Análise do discurso, Mídias e Cultura digital. 

References

BERINO, A. Centenário de Paulo Freire e outras conversas da pandemia. São Paulo: Pedro & João Editores, 2021. 232 p.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 184 p.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1992. 124 p.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Ed. UNESP, 2000. 61 p.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002. 74 p.

FREIRE, P; GUIMARÃES, S. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2011. 184 p.

LARROSA BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. n.19, p. 20-28, jan. /abr. 2002.

MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997. 360 p.

QUIJANO, A. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Novos rumos, n. 37, p. 4-28. 2002.

SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina-Piauí: Edufpi, 2019. 219 p.

Published

2022-06-29

How to Cite

PANDEMIA, CROSSINGS AND MEDIA IN DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND THE PEDAGOGY OF HOPE. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–10, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.13394. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13394. Acesso em: 29 mar. 2025.