PANDEMIA, CROSSINGS AND MEDIA IN DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND THE PEDAGOGY OF HOPE
DOI:

Keywords:
Pandemic -Media - Paulo Freire - Hope.Abstract
This article emerges from the event SemiEdu/2021 entitled, Education in digital: the pandemic - covid-19, suffocated democracies and resistance, organized by Lête Ce/PPGE/IE/UFMT. In this way, we problematize the democratic practice for public education in pandemic contexts, in times of social isolation in the culture of connectivity. We rely, especially on the live Paulo Freire: educational perspectives in resistance and strengthening of democracies. The intention is to understand how to make new paths in the face of the epidemiological crisis. On this path, we continue to be inspired by the legacy of Paulo Freire and the Pedagogy of Hope, leaning towards popular education.
Downloads
References
BERINO, A. Centenário de Paulo Freire e outras conversas da pandemia. São Paulo: Pedro & João Editores, 2021. 232 p.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 184 p.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1992. 124 p.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Ed. UNESP, 2000. 61 p.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002. 74 p.
FREIRE, P; GUIMARÃES, S. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2011. 184 p.
LARROSA BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. n.19, p. 20-28, jan. /abr. 2002.
MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997. 360 p.
QUIJANO, A. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Novos rumos, n. 37, p. 4-28. 2002.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina-Piauí: Edufpi, 2019. 219 p.