Monitoring and LearningAssessment in Hybrid Education and Onlife Education: Cartographic and Gamified Perspective
DOI:

Keywords:
Monitoring and Assessment. Hybrid Education. Cartography. Gamification.Abstract
The paper discusses the monitoring and the assessment of learning in the context of Hybrid Education and OnLIFE Education, highlighting the construction of these concepts. The main goal of this work is to present and discuss a proposal for monitoring and evaluating learning, developed from elements present in the cartographic research method and elements present in gamification. The results point to the potential of design to provoke shifts in the way teachers understand and develop assessment and, to instigate metacognitive processes and awareness of the learning process.
Downloads
References
BACICH, L.; TANZI NETO; A.; TREVISANI, F. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BEATTY, B. J. Projetando um curso híbrido-flexível: criando um ambiente de aprendizagem eficaz para todos os alunos. In: Beatty, B. J. (Ed.). Hybrid-Flexible Course Design. EdTech Books, 2019. Disponível em: < https://edtechbooks.org/hyflex/hyflex_design>
CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. B.; STAKER, H. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Clayton Christensen Institute, 2013. Disponível em: <https://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf>
DI FELICE, M. Net-ativismo: da ação social para o ato conectivo. São Paulo: Paulus, 2017.
FLORIDI, L. The Onlife Manifesto: Being Human in a Hyperconnected Era. Londres: Informática; Rio de Janeiro: Editora 34, 2015. 280 p.
HARAWAY, D. J. Staying with the trouble - making kin in the Chthulucene. Londres: Duke University Press, 2016. 312 p.
HORN, M.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
KASTRUP, V. A cognição contemporânea e a aprendizagem inventiva. In: KASTRUP, V.; TEDESCO, S.; PASSOS, E. (Org.) Políticas da Cognição. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 91-110.
LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. São Paulo: EDUSC, 2012. 399 p.
LIMA, C.; MORGADO, L.; SCHLEMMER, E. A consciência do professor na orquestração de atividades de aprendizagem em movimento: uma prática gamificada móvel inventiva. Revista APEduC Journal, v.1, n. 2., p. 30-51, 2020. Disponível em <https://apeducrevista.utad.pt/index.php/apeduc/article/view/137/29>.
MOREIRA, J. A. M.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v. 20, n. 26, 63438, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438
SCHLEMMER, E.; DI FELICE, M. A qualidade ecológica das interações em plataformas digitais na educação. Revista Latinoamericana de Tecnologia Educativa, v. 19, p. 207-222, 2020. Disponível em: https://relatec.unex.es/article/view/3883/2535
SCHLEMMER, E.; BACKES, L.; FRANK, P.; SILVA, F.; SENT, D. ECoDI: A criação de um Espaço de Convivências Digital Virtual. In: XVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação XVII SBIE, Brasília, 2006.
SCHLEMMER, E. Laboratórios digitais virtuais em 3d: anatomia humana em metaverso, uma proposta em immersive learning. Revista e-Curriculum, v. 12, p. 2119-2157, 2014.
SCHLEMMER, E. PROJETOS DE APRENDIZAGEM GAMIFICADOS: Uma metodologia inventiva para a educação na cultura híbrida e multimodal. MOMENTO - Diálogos em Educação, v. 27, p. 41-69, 2018.