Death, Education and Technologies: a formative experience with Computer Science students
DOI:

Keywords:
Education, Death, Digital Legacy, Social WebAbstract
Many topics related to digital culture do not find a place to be worked on in school curricula and can be made possible through projects developed concomitantly with the disciplines. In this sense, the objective of this research is to reflect on the formative path of students of the discipline of Special Topics in Software Engineering (TEES) of a public university, from a pedagogical proposal that contemplated the construction of knowledge about software engineering to web from themes of the post-death digital legacy domain. To this end, data were collected through participant observation, document analysis of the teaching plan, activities produced by students on social web systems and a virtual questionnaire applied at the end of the training course. In the study, we identified that the experience was positive both for the acquisition of knowledge about software engineering and for reflections on the importance of computer systems for digital legacy management.
Downloads
References
ARANTES, A. C. Q. A morte é um dia que vale a pena viver. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.
BBC NEWS. Bitcoins: Bilionário que morreu afogado deixa no limbo fortuna de R$ 11 bilhões em criptomoeda. BBCNews. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/internacional-57847134 Acesso em 01 de setembro de 2021.
BEPPU, F.; MACIEL, C. Perspectivas Normativas para o Legado Digital Pós-Morte Face à Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais. In: Workshop sobre as implicações da computação na sociedade (WICS), 1. 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 73-84. DOI: https://doi.org/10.5753/wics.2020.11038.
CARROLL, E.; ROMANO, J. Your Digital Afterlife: When Facebook, flickr and twitter are your estate, what’s your legacy? Berkeley: New Riders, 2011.
DAVI. Dados Além da Vida. Disponível em: http://lavi.ic.ufmt.br/davi/ Acesso em 13 de outubro de 2020. Cuiabá, 2020.
DENZIN, N.; LINCOLN, Y. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução Sandra Regina Netz – Porto Alegre: Artmed, 2006.
DUARTE, T. A possibilidade de investigação a três: reflexões sobre a triangulação (metodológica). CIES e-WorkingPaper, Lisboa, n. 60, p. 1-24, 2009.
GALVÃO, V.; MACIEL, C. Reflexões sobre a Imortalidade Digital em Contextos Educativos. Communitas, [S. l.], v. 4, n. 7, p. 59–78, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/3192. Acesso em: 2 fev. 2022.
KOVÁCS, M. J. Educação para a morte: quebrando Paradigmas. Novo Hamburgo: Sinopsys Editora, 2021, 201p.
MACIEL, C. Tópicos Especiais em Engenharia de Sistemas. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso, 2020. 108 slides: color. Slides gerados a partir do software Power Point.
MACIEL, C. Sistemas Gerenciadores de Legado Digital: implicações tecnológicas e legais em redes sociais. In: Brazilian Workshop on social network analysis and mining (Brasnam), 10, 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 275-286. DOI: https://doi.org/10.5753/brasnam.2021.16148.
MACIEL, C; PEREIRA, V. C. Digital Legacy and Interaction: Post-Mortem Issues. 1.ed. Switzerland: Springer, 2013. v. HCI. 144p.
MACIEL, C. et al. Tecnologias associadas ao pós-morte. In: Cristiano Maciel; José Viterbo. (Org) Computação e sociedade: a sociedade - volume 3. [e-book]/ 1ª edição. Cuiabá-MT: EdUFMT Digital, 2020.
ÖHMAN, C. J., WATSON, D. Are the dead taking over Facebook? A Big Data approach to the future of death online." Big Data & Society 6.1, 2019.
ÖHMAN, C., FLORIDI, L. The political economy of death in the age of information: A critical approach to the digital afterlife industry. Minds and Machines, v. 27, n. 4, p. 639-662, 2017.
OLIVEIRA, J. P. M.; WAGNER, F. R.; GASPARINI, I. A formação em computação. In: Cristiano Maciel; José Viterbo. (Org) Computação e sociedade: a profissão - volume 1. [e-book] / 1ª edição. Cuiabá-MT: EdUFMT Digital, 2020.
PINHEIRO, T. S. M. et al. Revisiting empathy games concept from user comments perspective. In Proceedings of the XX Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais. New York: ACM, 2021. DOI: 10.1145/3472301.3484359.
PRESSMAN, R.S.; LOWE, D. Engenharia Web. São Paulo: LTC, 2009.
RIBEIRO, R. R. A morte midiatizada: como as redes sociais atualizam a experiência do fim da vida. Rio de Janeiro: Eduff, 2015.
TAVARES, G. R. Do luto à luta. Belo Horizonte: Folium, 2014.
TREVISAN, D. et al. Perspectives on interaction with dead users' profiles on Facebook. In Proceedings of the XX Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (IHC '21). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 42, 2021, p. 1–11. DOI: https://doi.org/10.1145/3472301.3484363.
TREVISAN, D.; MACIEL, C. Morte, Educação e Tecnologias Digitais: Reflexões em tempos de Pandemia. SBC Horizontes, jul. 2020. ISSN 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/07/02/morte-educacao-e-tecnologias-digitais/ Acesso em: 06 de julho de 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Reestruturação curricular do curso de bacharelado em Ciência da computação. Instituto de Ciências Exatas e da Terra. Universidade Federal de Mato Grosso. UFMT. Cuiabá/MT. 2004.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Projeto de criação do curso de Bacharelado em Sistemas de Informação. Instituto de Computação. Universidade Federal de Mato Grosso. UFMT. Cuiabá/MT. 2008.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Plano de Ensino. Tópicos Especiais em Engenharia De Software. Sistemas de Informação/Campus Cuiabá. UFMT. Cuiabá/MT. 2020a.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Resolução CONSEPE N.º 32, de 08 de julho de 2020. Cuiabá, 2020b. Disponível em: https://www.ufmt.br/flexibiliza/docs/sobre/ Acesso em 02 de fevereiro de 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Semiedu 2021. Cuiabá. 2021. Disponível em: https://eventosacademicos.ufmt.br/index.php/ semiedu/SemiEdu2021 Acesso em 08 de dezembro de 2021.
YAMAUCHI, E. A. et al. Digital Legacy Management Systems: Theoretical, Systemic and User’s Perspective. In: 23rd International Conference on Enterprise Information Systems, 2021, Online Streaming. Proceedings of the 23rd International Conference on Enterprise Information Systems, 2021. p. 41. DOI: 10.5220/0010449800410053.