L. S. Vygotsky: the topicality of his thinking requires the recovery of his work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.12692


Keywords:

Vigotski, Obras completas, Desenvolvimento, Educação

Abstract

This article presents information on the first efforts to recover and revise the work of Lev Semionovich Vygotsky - founder of the Soviet historical-cultural theory - in Russia, as well as a brief description and analysis of the content of the first volume of the Complete Works by the author, published in Moscow, in 2015. This is an important volume that combines efforts by family members and collaborators to recover works that are little known or practically unknown by scholars of the theory. Also featured is the translation of a review of children's theater, published by Vigotski in 1923, with comments by Vladimir Sobkin, the organizer of that volume. It analyzes the position, defended by Sobkin, that Vigotski's theatrical reviews provides evidence of the origin of some important ideas by Vigotski regarding the development of the child. Then, the main argument in favor of the recovery of Vigotski’s works is indicated and discussed, examining the main aspects that keep the topicality of his ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Zoia PRESTES, Universidade Federal Fluminense (UFF)

    Doutora em Educação. Professora na Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, atuando nas licenciaturas e no Programa de Pós-Graduação em Educação.

  • Elizabeth TUNES, Universidade de Brasília (UNB)

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Brasília, mestrado e doutorado em Psicologia pela Universidade de São Paulo. Atualmente, é pesquisador associado da Universidade de Brasília e professora do Centro Universitário de Brasília. Sua atividade de pesquisa focaliza, principalmente, os seguintes temas: conhecimento científico e conhecimento escolar, relação professor-aluno, aprendizagem e desenvolvimento, desenvolvimento psicológico atípico e deficiência mental, processos de escolarização e o significado social da escola.

References

COLE, M. The Perils of Translation: A First Step in Reconsidering Vygotsky’s Theory of Development in Relation to Formal Education [Os perigos da tradução: um primeiro passo para reconsiderar a teoria do desenvolvimento, de Vygotsky, em relação à educação formal]. Em: Mind, Culture, and Activity. University of California, 2009, p. 291-295. Disponível em: http://lchc.ucsd.edu/People/MCole/Cole_Perils-of-Translation.pdf Acesso em: 22 jun 2019.

JDAN, A. N. Istoria psirhologuii ot antitchnosti do nachirh dnei [História da psicologia da antiguidade aos nossos dias]. Moskva: Akademitcheski proekt, 2018.

KRAVTSOV, G. G. As bases filosóficas da psicologia histórico-cultural. Em: Cadernos Acadêmicos Internacionais Veresk, n. 1. Brasília: UniCEUB, 2014, p. 29-42.

PRESTES, Z. Quando não é quase a mesma coisa. Traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2012.

PRESTES, Z. e TUNES, E. Lev Vigotski, a Revolução de Outubro e a questão judaica. Em: Fractal: Revista de Psicologia, v. 29, n. 3, p. 288-290. Niterói, 2017.

SOBKIN, V. S. Vstupitelnai statia. L. S. Vigotski i teatr: abris sotsioculturnogo konteksta [Introdução. L. S. Vigotski e o teatro: penetrando no contexto sociocultural]. Em: VIGOTSKI, L. S. Polnoie Sobranie Sotchineni. Moskva: Lev, 2015, pp. 10-75.

TUNES, E. A defectologia de Vigotski – uma contribuição inédita e revolucionária no campo da educação e da psicologia. Em: Cadernos Acadêmicos Internacionais Veresk, n. 2. Brasília: UniCEUB, 2017, p. 75-84.

VIGOTSKI, L. S. Pedagoguitcheskaia psirhologuia [Psicologia pedagógica]. Moskva: Rabotnik prosveschenia, 1926.

VIGOTSKI, L. S.. Problema kulturnogo razvitia rebionka [O problema de desenvolvimento cultural da criança]. Em: Jurnal Pedologuia [Revista de Pedologia], n. 1. Moskva: Pedologuia, 1928, pp. 58-77.

VIGOTSKI, L. S. Fachism v psirhonevrologuii [O fascismo na psiconeurologia]. Moskva, Leningrad: Biomedgiz, 1934.

VIGOTSKI, L. S. Istoritcheski smisl psirhologuitcheskogo krizisa [O sentido histórico da crise na psicologia]. Em: Sobranie sotchineni [Obras reunidas]. T. 1. Moskva: Pedagoguika, 1982.

VIGOTSKI, L. S. Problemi defectologuii [Problemas da defectologia]. Moskva: Prosveschenie, 1995.

VIGOTSKI, L. S. Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

VIGOTSKI, L. S. Michlenie i retch [Pensamento e fala]. Moskva: Labirint, 2001.

VIGOTSKI, L. S. Sobre a questão da dinâmica do caráter infantil. Em: Linhas Críticas, 12 (23), 2006, p. 279-291.

VIGOTSKI, L. S. Polnoie Sobranie Sotchineni [Obra Completa]. Tomo 1. Moskva: Lev, 2015.

Published

2022-03-31

How to Cite

L. S. Vygotsky: the topicality of his thinking requires the recovery of his work . Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–14, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.12692. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12692. Acesso em: 6 dec. 2025.