The professional identity of pedagogical coordinators: tensions and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v30ijan/dez.12382


Keywords:

Identidade profissional, Coordenação pedagógica, Sistema de gestão pedagógica

Abstract

This article integrates a larger investigation that problematized the implementation of a Program, Pedagogical Management System, in the context of the work of pedagogical coordination in the Municipal Education Network of São Paulo. Its purpose to discuss the relationship between the institutionalization of the technological resource and the constitution of the professional identity of pedagogical coordinators. The theoretical foundation is anchored in sociological studies on professional identity. The research, of a qualitative character, made use of the analysis of documentary, participant observation, and accomplishment of a comprehensive interview to unveil the investigated phenomenon. The focus of this article is on the steps developed in the research field. The inclusion of the Program in the work of pedagogical coordinators reveals new possibilities for professional performance, thus affecting the (re) construction of professional identity.

Keywords: Professional identity. Pedagogical Coordination. Pedagogical Management System.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Kamila Lima de SANTANA, Universidade Cidade de São Paulo

    Mestre em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo. Coordenadora Pedagógica da Rede Municipal de São Paulo. Membro do Grupo de Pesquisa Política e Gestão da Educação. São Paulo, SP. Brasil.

  • Ângela Maria MARTINS, Fundação Carlos Chagas / Unicid (SP)

    Doutora em Educação. Professora do PPGE-Universidade Cidade de São Paulo. Pesquisadora sênior da Fundação Carlos Chagas. São Paulo, SP. Brasil.

References

ANGELO, C. B.; MENDES, I. A. Entrevista Compreensiva: desvelando os sentidos da autonomia docente no desenvolvimento curricular. REMATEC. Revista de Matemática, Ensino e Cultura. UFRN, n. 19, p. 29-41, 2015.

ANGROSINO, M. Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.

DUBAR, C. A construção de si pela atividade de trabalho: a socialização profissional. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 146, p. 351-367, 2012.

DUBAR, C. A. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

KAUFMANN, J.-C. A entrevista compreensiva: um guia para pesquisa de campo. Petrópolis: Vozes; Maceió: Edufal, 2013.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ª. Edição. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2018.

SÃO PAULO (Município). Lei nº 9.874 de 18 de janeiro de 1985. Reestrutura a Carreira do Magistério Público e instituiu a Evolução Funcional, 1985.

SÃO PAULO (Município). Decreto nº 54.453 de 10 de outubro de 2013. Fixa as atribuições dos profissionais de educação que integram as equipes escolares das unidades educacionais da rede municipal de ensino, 2013.

SÃO PAULO (Município). Portaria nº 1.224, de 10 de fevereiro de 2014. Institui o Sistema de Gestão Pedagógica – SGP no âmbito da Rede Municipal de Ensino de São Paulo e dá outras providências, 2014.

SÃO PAULO (Município). Coordenadoria Pedagógica: Orientações didáticas do currículo da cidade: Coordenação pedagógica. – São Paulo: SME / COPED, 2018.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. 3ª reimpressão, 2017.

TARDIF, M.; RAYMOND, D. Educação & Sociedade. Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, 2000.

Published

2021-12-12

How to Cite

The professional identity of pedagogical coordinators: tensions and challenges. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 30, n. jan/dez, p. 1–19, 2021. DOI: 10.29286/rep.v30ijan/dez.12382. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12382. Acesso em: 5 dec. 2025.