History of Education in Images: representations of children in São Leopoldo /RS in the early century XX

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.12074


Keywords:

História da Educação, História da Infância, Imagens, Representação

Abstract

This text  aiming to reflect on the different representations of childhood at the beginning of the 20th century, in the city of São Leopoldo/RS, from images of children, exposed and safeguarded in the collection of the Visconde de São Leopoldo Historical Museum. The photographs were organized and analyzed from theoretical references in Cultural History. We observed images of children in different spaces, and two categories were selected to present them: representations of childhood at school and representations of childhood in society. We identified collective and individual representations, differentiation by sex, as well as elements of the school's material culture.

Downloads

Author Biographies

  • Eduardo Cristiano Hass da SILVA, Universidade Federal do Rio Grande do Norte/ Professor Adjunto

    Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professor da Faculdade de Engenharia, Letras e Ciências Sociais do Seridó (FELCS) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Integrante do Grupo de Pesquisa Turismo, Sociedade & Território.

  • Estela Denise Schütz BRITO, Unisinos/Doutoranda

    Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Integrante do grupo de pesquisa EBRAMIC (Educação no Brasil: memórias, instituições e cultura escolar). Pesquisa assuntos voltados à História da Educação: Instituições de ensino; Cultura Escolar; Memória e História Oral.

  • Rodrigo Luis dos SANTOS

    Doutor em História. Programa de Pós-Graduação em História da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Membro do Instituto Histórico de São Leopoldo. Temas: imigração e sua contextualização social e política; Brasil e Rio Grande do Sul republicano (Primeira República) entre outros.

References

ARENDT, I. C. História da educação no Rio Grande do Sul e em São Leopoldo. In. ARENDT, Isabel Cristina; WITT, Marcos Antônio (orgs.). Pelos caminhos da Rua Grande: História(s) da São Leopoldo Republicana. São Leopoldo: Oikos, 2011.

ARENDT, I. C. Educação, Religião e Identidade Étnica: o Allgemeine Lehrerzeintung e a escola evangélica alemã no Rio Grande do Sul. São Leopoldo: Oikos, 2008.

ARRIADA, E.; NOGUEIRA, G. M.; VAHL, M. M. A sala de aula no século XIX: disciplina, controle, organização. In: Conjectura, Caxias do Sul, v. 17, n. 2, p. 37-54, maio/ago. 2012.

ARIÈS, P. História Social da Criança e da família. Ed. LTC, 1981.

BOHNEN, A.; ULLMANN, A. R. A atividade dos jesuítas de São Leopoldo (1844-1989). São Leopoldo (RS): Ed. Unisinos, 1989.

CHARTIER, R. A História Cultural: Entre Práticas e Representações. Lisboa: DIFEL, 1987.

CHARTIER, R. A beira da falésia. Porto Alegre/RS: ed. UFRGS, 2002.

DAMKE, C. A língua e cultura alemãs no sul do Brasil através da música. V SIGET: Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais. Caxias do Sul, 2009. Disponível em:https://www.ucs.br/ucs/extensao/agenda/eventos/vsiget/portugues/anais/arquivos/a_lingua_e_cultura_alemas_no_sul_do_brasil_atraves_da_musica.pdf Acesso: ago. 2020.

FISCHMAN, G. E. Reflexões sobre imagens, cultura visual e pesquisa educacional. In: CIAVATTA, Maria; ALVES, Nilda (org.). A leitura de imagens na pesquisa social: história, comunicação e educação. São Paulo: Cortez, 2004. p. 109-125.

FONSECA, T. N. de L. História da educação e História Cultural. In: VEIGA, Cynthia Greive; FONSECA, Thais Nívia de Lima e. (Orgs.). História e Historiografia da Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GUASH, A. M. Doce Reglas para Una Nueva Academia: La “Nueva Historia del Arte” y los Estudios Audiovisuales. In: Congreso Altos Estudios. Escuela Internacional de Cine y TV, San Antonio de los Baños (Cuba), 2005.

LOPES, E. M. T.; Galvão, A. M. de O. História da Educação (O que você precisa saber sobre). Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

KREUTZ, L. O Professor Paroquial: magistério e imigração alemã. Porto Alegre: Ed. da Universidade UFRGS/ Florianópolis: Ed. UFSC / Caxias do Sul: EDUCS, 1991.

MENESES, U. T. B. de. Rumo a uma “História Visual”. MARTINS, José de Souza (Orgs.). O imaginário e o poético nas ciências sociais, Edusc, 2005.

MONTEIRO, C. Pensando sobre História, imagem e cultura visual. Patrimônio e Memória, São Paulo, v.9, n.2, p. 3-16, jul./dez., 2013. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/8294/2/Pensando_sobre_Imagem_Historia_e_Cultura_Visual.pdf. Acesso: 15 nov. 2017.

PESAVENTO, S. J.. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

RAMBO, A. B. Restauração católica no Sul do Brasil. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 36, p. 279-304, 2002. Editora UFPR.

RAMBO, A. B. A Escola Comunitária Teuto-Brasileira Católica: a Associação de Professores e a Escola Normal. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 1996.

VIDAL, D. G.; ABDALA, R. D. A fotografia como fonte para a História da Educação: questões teórico-metodológicas e de pesquisa. Educação, v. 30, n. 2, jul./dez. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3745.TRAMONTINI, Marcos Justo. Organização Social dos Imigrantes: A Colônia de São Leopoldo na fase pioneira (1824-1850). São Leopoldo: UNISINOS, 2003.

Published

2022-10-13

How to Cite

History of Education in Images: representations of children in São Leopoldo /RS in the early century XX. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–24, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.12074. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12074. Acesso em: 29 mar. 2025.