A ESCOLA HIGIÊNICA A PARTIR DE FOUCAULT: REFLEXÕES PARA UM BRASIL DESAFIADOR
DOI:

Keywords:
Escola, Biopoder, Normalização, Higienismo, Michel FoucaultAbstract
The purpose of this text is to reflect on the production of abnormalities from a historical-hermeneutical point of view. Starting from the theoretical framework proposed by Michel Foucault, how the normality-abnormality binomial is seen, whether in a disciplinary or biopolitical way, it serves to produce individuals through knowledge-power relations. In these terms, how the production of abnormalities occurs in Foucault's work is demonstrated. In the second topic, how the discussion about biopower can be used in order to problematize situations and cases that occurred in our continent is shown. It is about relating the production of abnormalities to the development of Hygienism in Latin America. The school is the focal point, where some strategies used in the normalization and production of hygienic bodies are perceived.
Downloads
References
ARÉVALOS, J. M. S. Suciedad, cuerpo y civilización. Asunción: Gerdisa/UAEM, 2014.
BACARLETT PÉREZ, M. L. Una historia de la anormalidade. Finitud y ciencias del hombre en la obra de Michel Foucault. México: Gedisa/UAEM, 2016.
FLORES, I.; BARROS, J. Sexualidade e loucura femininas no Correio da Manhã - um estudo a partir de Michel Foucault. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, León-ES, n. 14, p. 659-679, 2019.
FOUCAULT, M. Crisis de la medicina o crisis de la antimedicina? In: FOUCAULT, M. Obras esenciales. Barcelona: Paidós, 2010, p. 637-652.
FOUCAULT, M. Crise de la médicine ou crise de l’antimédecine? In: FOUCAULT, M. Dits et écrits II. Paris: Gallimard, 2001, p. 40-57.
FOUCAULT, M. El poder psiquiátrico. Tradução de Horacio Pons. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2007.
FOUCAULT, M. Le pouvoir psychiatrique. Cours au Collège de France 1973-1974. Paris : Gallimard, 2003.
FOUCAULT, M. Les anormaux. Cours au Collège de France 1974-1975. Paris : Gallimard, 1999.
FOUCAULT, M. Los anormales. Trad. de Horacio Pons. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.
FOUCAULT, M. Surveiller et punir. Paris: Gallimard, 1975.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 2009.
FRIGOTTO, G. (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ/LPP, 2017.
MANFRÉ, A. H. Crítica à medicalização na educação escolar. Debates em Educação. Maceió, v. 12, n. 26, p. 15-35, 2020.
MOREY, M. Sobre el estilo filosófico de Michel Foucault. Una crítica de lo normal. In: Michel Foucault, filósofo. Trad. de Alberto L. Bixio. Barcelona: Gedisa, 1999, p. 116-126.
REIS, J. R. F. Higiene mental e eugenia. O projeto de regeneração nacional da Liga Brasileira de Higiene Mental (1920-1930). Campinas, 1994. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/281180 . Acesso em: 21 mar 2019.
SCHWARCZ, L. M. O espetáculo das raças. Cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
SOUZA, V. S. de. Por uma nação eugênica: higiene, raça e identidade nacional no movimento eugênico brasileiro dos anos 1910 e 1920. Revista Brasileira de História da Ciência. Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 146-166. Disponível em: http://www.sbhc.org.br/revistahistoria/view?ID_REVISTA_HISTORIA=12&impressao . Acesso em: 15 mar 2019.
STEPAN, N. L. A hora da eugenia. Raça gênero e nação na América Latina. Trad. de Paulo M. Garchet. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2005.
TRIGO, B. Anemia, bruxas e vampiros: figuras para governar a colônia. In: HOCHMAN, G.; ARMUS, D. (Orgs). Cuidar, controlar, curar: ensaios históricos sobre saúde e doença na América Latina e Caribe. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2004, p. 125-155.