A ESCOLA HIGIÊNICA A PARTIR DE FOUCAULT: REFLEXÕES PARA UM BRASIL DESAFIADOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.12056


Keywords:

Escola, Biopoder, Normalização, Higienismo, Michel Foucault

Abstract

The purpose of this text is to reflect on the production of abnormalities from a historical-hermeneutical point of view. Starting from the theoretical framework proposed by Michel Foucault, how the normality-abnormality binomial is seen, whether in a disciplinary or biopolitical way, it serves to produce individuals through knowledge-power relations. In these terms, how the production of abnormalities occurs in Foucault's work is demonstrated. In the second topic, how the discussion about biopower can be used in order to problematize situations and cases that occurred in our continent is shown. It is about relating the production of abnormalities to the development of Hygienism in Latin America. The school is the focal point, where some strategies used in the normalization and production of hygienic bodies are perceived.

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Author Biography

  • João BARROS, Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA)

    Professor Associado integrante do PPGICAL-UNILA. Doutor em Filosofia (UNISINOS/2012), tendo feito também dois estágios doutorais: 1) Universidade de Tübingen-Alemanha (período de Setembro/2008 a Fevereiro/2009) e 2) UBA-Argentina (período de Agosto/2009 a Dezembro/2009). Doutor em Ciências Sociais pela UBA (CONICET/2013). Mestre em Filosofia pela UNISINOS (CAPES/2006) e graduado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Membro do Comitê de Assessores de Área da Fundação Araucária - Ciências Humanas (2020-2024). Membro do Grupo de pesquisa Ética, biopolítica e alteridade, vinculado à Cátedra UNESCO-UNISINOS de direitos humanos. Coordenador do grupo de pesquisa biopolítica e colonialidade - UNILA. Tem diversos artigos publicados no Brasil e na Argentina. Já participou como co-editor da Revista Controvérsia (www.controversia.unisinos.br) durante o período de julho/2006 a junho/2007. Atua principalmente nos seguintes temas: biopolítica em Michel Foucault e colonialidade do ser e do saber na Descolonialidade Epistêmica.

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Published

2022-04-30

How to Cite

A ESCOLA HIGIÊNICA A PARTIR DE FOUCAULT: REFLEXÕES PARA UM BRASIL DESAFIADOR. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–16, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.12056. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12056. Acesso em: 27 mar. 2025.