QUE PENSAM OS/AS ESTUDANTES DA ÁREA DE SAÚDE DE UMA UNIVERSIDADE PÚBLICA SOBRE DIFERENTES PROPOSTAS DE PRÁTICAS DE ENSINO NA COMUNIDADE?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.11910


Keywords:

Educação em Saúde, Metodologias Ativas, Práticas de Ensino na Comunidade, Representações Sociais

Abstract

The understanding of the concept of health should support the training of professionals, in addition to integration with communities. The present study aimed to analyze the representations apprehended by health students from a public university on Teaching Practices in the Community (TPC), developed with active methodologies. For that, questionnaires were applied and their statements were analyzed using the IRAMUTEQ software, based on the Theory of Social Representations. The data revealed that the students materialized their speeches in the categories: humanization, reality and health education. Similarly, they pointed out that TPCs undergo discontinuities, which may compromise contact with communities.

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Author Biographies

  • Luiz Ricardo Oliveira SANTOS, Universidade Federal de Sergipe

    Doutorando em Desenvolvimento e Meio Ambiente. Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão/SE.

  • Matheus Oliveira Viana MENESES, Universidade Federal de Sergipe

    Graduando em Farmácia. Universidade Federal de Sergipe, Lagarto/SE.

  • Jailton de Jesus COSTA, Universidade Federal de Sergipe

    Doutor em Geografia. Docente do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão/SE.

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Published

2022-10-24

How to Cite

QUE PENSAM OS/AS ESTUDANTES DA ÁREA DE SAÚDE DE UMA UNIVERSIDADE PÚBLICA SOBRE DIFERENTES PROPOSTAS DE PRÁTICAS DE ENSINO NA COMUNIDADE?. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–22, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.11910. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11910. Acesso em: 29 mar. 2025.