NOW I AM NOT AFRAID TO FIGHT

A MARTIAL ARTS AND COMBAT SPORTS GLOBAL TEACHING MODEL APPLICATION IN SCHOOL

Authors

  • Allan James Moreira allanjna@gmail.com
    Universidade Estadual de Campinas
  • Alexandre Etechebere a.etechebere94@gmail.com
    Universidade Estadual de Campinas
  • Mariana Simões Pimentel Gomes gomesmsp@unicamp.br
    Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e19252


Keywords:

Martial Arts, Combat Sports, Global Teching Model, Pedagogical Practice

Abstract

Martial Arts and Combat Sports are rarely offered in schools. The main reasons are: gaps in teacher training regarding these subjects, their insecurity when dealing with such content and the lack of appropriate materials or spaces. Through an instrumental case study, this research aims to present a practical intervention project with third and fourth-grade students in elementary school, during the extracurricular period. With the structuring of content based on a global teaching model guided by conditional principles and situational groups, Martial Arts and Combat Sports could be addressed in a playful and appropriate manner for the students. In this sense, this paper aims to provide support to Physical Education teachers who could appropriate the knowledge and reflections expressed here to implement these practices in their classes. 

References

ALMEIDA, Maycon Ornelas et al. A prática pedagógica com as lutas na educação física: um retrato da formação e da realidade de ensino de professores do ensino médio do Distrito Federal. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 44, p. 1-9, 2022.

ANTUNES, Marcelo Moreira; ALMEIDA, José Júlio Gavião de. Artes marciais, lutas e esportes de combate na perspectiva da educação física reflexões e possibilidades. Curitiba, PR: CRV, 2016.

ANTUNES, Marcelo Moreira; RODRIGUES, Alba Iara Cae; KIRK, David. Teaching martial arts in schools: a proposal for contents organization. Revista Valore, v. 5, n. 1, p. 1-20, 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.

BREDA, Mauro Eduardo de Jesus Gonçalves et al. Pedagogia do esporte aplicada às lutas. São Paulo: Phorte, 2010.

FABIANI, Débora Jaqueline Farias; ZAMBELLI, Ricardo Manoel de Oliveira. Navegando no mundo da luta: possibilidades pedagógicas em diferentes contextos educativos. Cenas educacionais, v. 4, n. p. 1-20, 2021.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Mariana Simões Pimentel. Ensino (e aprendizagem) das lutas. Curitiba, PR: Appris 2023.

GOMES, Mariana Simões Pimentel et al. Ensino das lutas: dos princípios condicionais aos grupos situacionais. Movimento, v. 16, n. 2, p. 207-227, 2010.

GOMES, Mariana Simões Pimentel. Procedimentos pedagógicos para o ensino das lutas: contextos e possibilidades. 2008. 119f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2008.

GOMES, Mariana Simões Pimentel. O ensino do saber lutar na universidade: estudo da didática clínica nas lutas e esportes de combate. 2014. 205f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2014.

GOMES, Mariana Simões Pimentel; FABIANI, Débora Jaqueline Farias. Martial arts applied at school as physical education: creating a learner centered environment. ICM Insight: quality martial arts education, v. 5, p. 33-40, 2022.

GOMES, Mariana Simões Pimentel; MOCARZEL, Rafael Carvalho da Silva. Lutas, artes marciais e esportes de combate na educação física brasileira: avaliando e reavaliando perspectivas. Revista didática sistêmica, v. 25, p. 50-67, 2024.

GOMES, Mariana Simões Pimentel; SCARAZZATO, Juliana; FABIANI, Débora Jaqueline Farias. As aulas de educação física como espaço de ensino-aprendizagem das lutas: uma experiência docente. Cadernos do aplicação, v. 36, p 1-26, 2023.

HARNISCH, Gabriela Simone et al. As lutas na educação física escolar: um ensaio sobre os desafios para sua inserção. Caderno de educação física e esporte, v. 16, n. 1, p. 179-184, 2018.

MOREIRA, Allan James. O jiu-jitsu e a pessoa com deficiência: a perspectiva de atletas do jiu-jitsu paradesportivo. 2024. 185f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2024.

MOCARZEL, Rafael Carvalho da Silva; GOMES, Mariana Simões Pimentel; RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Lutas, artes marciais e esportes de combate do Brasil: Análise e panorama de modalidades marciais brasileiras. Revista Mosaico, v. 15, n. esp., p. 12-24, 2024.

PEREIRA, Cynara Cristina Domingues Alves et al. Lutas na escola: desafios didático-pedagógicos. Caderno pedagógico, v. 21, n. 10, p. 1-22, 2024.

PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos et al. Jogo como estratégia de ensino: tematizando a prática de lutas na escola. Retratos da escola, v. 14, n. 28, p. 207-221, 2020.

RATTI, Oscar; WESTBROOK, Adele. Segredos dos samurais: as artes marciais do Japão feudal. São Paulo: Madras, 2006.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; GOMES, Mariana Simões Pimentel. Breve panorama histórico sobre o ensino das lutas, artes marciais e esportes de combate no Brasil: caminhos, processos e proposições. Conexões, v. 22, p. 1-20, 2024.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Possíveis diálogos entre a educação física escolar e o conteúdo das lutas na perspectiva da cultura corporal. Conexões, v. 11, n. 1, p. 144-170, 2013.

SANDÍN ESTEBAN, Maria Paz. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.

SO, Marcos Roberto; BETTI, Mauro. Sentido, mobilização e aprendizagem: as relações dos alunos com os saberes das lutas nas aulas de educação física. Movimento, v. 24, n. 2, p. 555-568, 2018.

VILLAMÓN, Miguel; BROUSSE, Michel; MOLINA, Pedro. El Judo en el contexto escolar. In: VILLAMÓN, Miguel (Org.). Introducción al judo. Barcelona, España: Editorial Hispano Europea, 1999.

Published

2025-05-29

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA E LUTAS

How to Cite

NOW I AM NOT AFRAID TO FIGHT: A MARTIAL ARTS AND COMBAT SPORTS GLOBAL TEACHING MODEL APPLICATION IN SCHOOL. (2025). Corpoconsciência, 29, e19252. https://doi.org/10.51283/rc.29.e19252

Most read articles by the same author(s)