THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION

DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM

Authors

  • Laura Viana Fernandes lauravfernad@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Lucas Rafael Pacheco de Melo lucasrafaeel12@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Fábio Batista de Fonseca fabiobf08@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Sérgio Melo da Cunha serginho.cunha.91@gmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Nathalia Doria Oliveira nathalia_doria@hotmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Allyson Carvalho de Araújo allyssoncarvalho@hotmail.com
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

10.51283/rc.v25i2.11576

Keywords:

Health, Physical educatio, Curriculum, Educational material

Abstract

The research aimed to analyze forms of health thematization in Physical Education in curricular proposal of the municipal public school in Natal (RN) and in the textbook adopted by this same school. We used exploratory documentary research with a qualitative approach under guiding documents of teaching practice, which are: the Natal/RN Curriculum Reference and the collection “Physical practices Physical Education: teacher's manual”. Under all possibilities pointed out by the method, thematic analysis and organization of meaning cores around the text units "health", "physical exercise", "quality of life" and "well-being" were selected. There is a historic advance in the use of didactic material and development of the Physical Education curriculum with the transversalization of the health theme, although it is need a broader debate on the various conceptions that involve health, as well as an equitable and gradual pedagogical sequence in all years of the program, Elementary School.

References

ABIB, Leonardo Trápaga; SILVA, Bruno de Oliveira e; DAMICO, José Geraldo Soares. A saúde como tema do componente curricular educação física no Referencial Curricular “Lições do Rio Grande”. Kinesis, v. 37, p. 1-12, ago., 2019.

ALLEYNE, George. Health and the quality of life. Pan Am J Public Health, v. 9, n. 1, p. 1-6, 2001.

ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; OLIVEIRA, Victor José Machado de; BRACHT, Valter. Educação física escolar e o trato didático-pedagógico da saúde: desafios e perspectivas. In: WACHS, Felipe; ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; BRANDÃO, Fabiana F. de Freitas (Orgs.). Educação física e saúde coletiva: cenários, experiências e artefatos culturais. Porto Alegre, RS: Rede Unida, 2016.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: . Acesso em: 10 set. 2020

BUSS, Paulo Marchiori; PELLEGRINI FILHO, Alberto. A saúde e seus determinantes sociais. Physis, v. 17, p. 77-93, 2007.

BUSS, Paulo Marchiori. Promoção da saúde e qualidade de vida. Ciência & saúde coletiva, v. 5, n. 1, p. 163-177, 2000.

CARLOS, Camila Ursulla Batista; MELO, José Pereira de. Livro didático em educação física: as experiências públicas de João Pessoa e do Paraná. Motricidade, v. 14, SI, p. 72-77, 2018.

DARIDO, Suraya Cristina e colaboradores. Livro didático na educação física escolar: considerações iniciais. Motriz, v. 16, n. 2, p. 450-457, 2010.

DARIDO, Suraya Cristina e colaboradores. Práticas corporais educação física: 1º e 2º anos: manual do professor. São Paulo: Moderna, 2017.

DARIDO, Suraya Cristina e colaboradores. Práticas corporais educação física: 3º a 5º anos: manual do professor. São Paulo: Moderna, 2017.

DARIDO, Suraya Cristina e colaboradores. Práticas corporais educação física: 6º a 9º anos: manual do professor. São Paulo: Moderna, 2018.

DESSBESELL, Giliane; FRAGA, Alex Branco. Exercícios físicos na Base Nacional Comum Curricular: um estranho no nicho da cultura corporal de movimento. Movimento (ESEFID/UFRGS), Porto Alegre, v. 26, e26007, 2020.

FREIRE, Juliana de Oliveira; WIGGERS, Ingrid Dittrich; BARRETO, Aldecilene Cerqueira. O currículo em movimento: a educação física nos anos iniciais do ensino fundamental em Brasília. Currículo sem fronteiras, v. 19, n. 3, p. 1305-1323, set./ dez., 2019

GODOI, Marcos; BORGES, Cecilia. A percepção dos professores sobre o currículo de educação física e a formação continuada em Cuiabá-MT, Brasil. Currículo sem fronteiras, v. 19, n. 1, p. 379-395, jan./ abr., 2019.

GOIS JUNIOR, Edivaldo. Ginástica, higiene e eugenia no projeto de nação brasileira: Rio de Janeiro, século XIX e início do século XX. Movimento, v. 19, n. 1, p. 139-159, jan./ mar., 2013.

KNUTH, Alan Goularte; AZEVEDO, Mario Renato; RIGO, Luiz Carlos. A inserção de temas transversais em saúde nas aulas de educação física. Revista brasileira de atividade física & saúde, v. 12, n. 3, p. 73-78, 2007.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10. ed. São Paulo: Hucitec, 2007.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo, cultura e sociedade. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

NATAL. Referenciais Curriculares Educação Física: anos finais e anos iniciais do ensino fundamental. Secretaria Municipal de Educação. Rio Grande do Norte, 2018.

OLIVEIRA, João Paulo e colaboradores. Os saberes escolares em saúde na educação física: um estudo de revisão. Motricidade, v. 13, SI, p. 113-126, 2017.

PAIVA, Andréa Carta de e colaboradores. A saúde nas propostas curriculares para o ensino da educação física no Nordeste brasileiro: o que ensinar? Motricidade, v. 13, SI, p. 2-16, 2017.

RODRIGUES, Heitor de Andrade; DARIDO, Suraya Cristina. O livro didático na educação física escolar: a visão dos professores. Motriz, v. 17, n. 1, p. 48-62, 2011.

SOUZA JÚNIOR, Marcílio Barbosa Mendonça de e colaboradores. Educação física e livro didático: entre o hiato e o despertar. Movimento, v. 21, n. 2, p. 479-493, out., 2015.

Published

2021-07-28

How to Cite

Fernandes, L. V. ., Melo, L. R. P. de ., Fonseca, F. B. de ., Cunha, S. M. da ., Oliveira, N. D., & Araújo, A. C. de. (2021). THE HEALTH THEME IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: DIALOGUES BETWEEN TEACHING MATERIAL AND CURRICULUM. Corpoconsciência, 25(2), 1–16. https://doi.org/10.51283/rc.v25i2.11576

Most read articles by the same author(s)