THE BODY FROM GYMNASTICS FOR ALL: FIRST DISCUSSIONS WITH A GROUP CIGNUS

Authors

  • Lohany Cristina do Nascimento Gomes lohanynascimentogomes@gmail.com
    Colégio Estadual de Posselândia - Guapó/Go
  • Thiago Camargo Iwamoto thiagoiwamoto@outlook.com
    Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Escola de Formação de Professores e Humanidades, Curso de Educação Física. Prefeitura de Goiânia, Secretária Municipal de Educação e Esporte.
  • Tadeu João Ribeiro Baptista tadeujrbaptista@yahoo.com.br
    Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás
  • Michelle Ferreira de Oliveira michelle.oliveira@ueg.br
    Universidade Estadual de Goiás

Keywords:

Body, Gymnastics for Aall, Aesthetics, Body Culture

Abstract

Gymnastics for All (GfA) is a non-competitive sport recognized by the International Gymnastics Federation (FIG). In Brazil, the proposal of Perez Gallardo and Souza (1996) has been widespread and several groups have been based on it: a democratic proposal, in which anyone can participate. The aim of the present study is to reflect on the conception of body from a group of Brazilian GfA. Therefore, we conducted a study descriptive questionnaire with 35 participants through Google Forms, with a questionnaire. We understand that participants perceive differences between the members' bodies; they can see some changes in their own bodies; However, we emphasize that there is no consensus among respondents about the concept of body, since there are different social and even body contexts among practitioners.

Author Biographies

  • Lohany Cristina do Nascimento Gomes, Colégio Estadual de Posselândia - Guapó/Go

    Formada em Educação Física (licenciatura) pela Universidade Estadual de Goiás.

    Professora de Educação Física escolar da rede estadual de Goiás - Posselândia/Guapó.

    Professora de Ginástica escolar

     

  • Tadeu João Ribeiro Baptista, Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás

    Professor da Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás.

    Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFG.

    Professor de Educação Física pela ESEFEGO.

    Mestre e Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da UNiversidade Federal de Goiás

  • Michelle Ferreira de Oliveira, Universidade Estadual de Goiás
    Docente da Universidade Estadual de Goiás - Unidade ESEFFEGO, doutoranda no programa de pós graduação de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas, coordenadora do grupo Cignus.

References

BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro. O corpo na sociedade do capital. Curitiba, PR: Appris, 2013.

BAPTISTA, Tadeu João Ribeiro; ZANOLLA, Sílvia Rosa da Silva. Corpo, estética e ideologia: um diálogo com a ideia de beleza natural. Movimento, v. 22, p. 999-1010, 2016.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura história da cultura. 7. ed. 11. reimp. São Paulo: Brasiliense, 2011.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

COMTE, Auguste. Curso de filosofia positiva; Discurso sobre o espírito positivo; Discurso preliminar sobre o conjunto do positivismo; Catecismo positivista. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

CORAT, L.; ALMEIDA, M. A. B. Análise da concepção de corpo na ginástica rítmica: um estudo dos manuais de 1932 a 1958. Record, v. 5, n. 1, p. 1-26, jun., 2012.

FERREIRA FILHO, Raul Alves; NUNOMURA, Myrian; TSUKAMOTO, Marian Harumi Cruz. Ginástica artística e estatura: mitos e verdades na sociedade brasileira. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 5, n. 2, p. 21-31, 2006.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

IWAMOTO, Thiago Camargo e colaboradores. Ginástica para todos e as possibilidades de materiais adaptados e alternativos para a prática pedagógica e construção coreográfica. In: OLIVEIRA, Michele Ferreira de; TOLEDO, Eliana (Org.). Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis, GO: EdUEG, 2016, p. 201-223.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. 4. reimp. São Paulo: Boitempo, 2010.

MERIDA, Fernanda; NISTA-PICCOLO, Vilma Lení; MERIDA, Marcos. Redescobrindo a ginástica acrobática. Movimento, v. 14, n. 2, p. 155-180, mai./ ago., 2008.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomeologia da percepção. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

OLIVEIRA, Michele Ferreira de e colaboradores. Entre a técnica e ação pedagógica em GPT. Conexões, v. 15, n. 4, p. 465-485, 28 dez., 2017.

PEREZ GALLARDO, Jorge Sergio; SOUZA, Elizabeth Paoliello Machado de; La experiencia del Grupo Ginastico Unicamp en Dinamarca. CONGRESSO LATINO-AMERICANO/ICHPERSD, I. Anais..., Foz do Iguaçu, PR, 1996.

REIS, Deisiane Maria Ferreira dos e colaboradores. Perfil dos integrantes de um grupo de ginástica para todos: um estudo sobre o grupo de ginástica de Diamantina. Congresso de Ginástica para Todos, 7. Anais..., Goiânia, GO, 2017.

GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. 2. ed. Chapecó, SC: Argos, 2012.

TOLEDO, Eliana de. O papel da universidade no desenvolvimento da ginástica geral no Brasil. In: AYOUB, Eliana; SOUZA, Elizabeth Paoliello Machado de (Orgs.). FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 3. Anais..., Campinas, SP, 2005.

TOLEDO, Eliana de; TSUKAMOTO, Marumi Harumi Cruz; GOUVEIA, Carlos Ramos. Fundamentos da ginástica geral. In: NUNOMORA, Myriam; TSUKAMOTO, Mariana Harumi Cruz (Orgs.). Fundamentos das ginásticas. Jundiaí, SP: Fontoura, 2009.

Published

2020-04-03

Issue

Section

Seção Temática - A GINÁSTICA PARA TODOS E SUAS TERRITORIALIDADES

How to Cite

THE BODY FROM GYMNASTICS FOR ALL: FIRST DISCUSSIONS WITH A GROUP CIGNUS. (2020). Corpoconsciência, 24(1), 83-94. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9764