THE PRODUCTION OF TEACHER’S NOTEBOOKS AND PERSONAL NARRATIVES IN THE PHYSICAL EDUCATION TEACHER EDUCATION

THE POWER OF REFLECTION NOTES IN THE “MAKING INTERNSHIP”

Authors

  • Cássia Danielle Monteiro Dias Lima cassia.lima@uemg.br
    Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Marina Guedes Costa e Silva marina.guedes@uemg.br
    Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Mellina Souza Batista mellina.batista@uemg.br
    Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e20560


Keywords:

Physcial Education, Initial Teacher Education, Supervised Curricular Internships, Narratives

Abstract

This paper seeks to present our formative intentions and to determine whether and how the reflection notes (teacher’s notebook and personal narratives) used in the Supervised Curricular Internships (SCI) confirm these intentions. We recognize the school environment as a place of knowledge and culture production; therefore, we guide our pedagogical practices by considering the collective and dialogical dimensions of teaching. We invite interns to temporarily occupy a school space and to apprehend, with generosity, its specificities. Their writings reveal colors, spaces, actions, interactions, and teaching practices. In this sense, reading these reflection notes allows us to become acquainted with school life and to enhance our understanding of the constituent elements of the teaching profession. Thus, the writing by the interns, together with their proximity to the professional field, enables the development of more sensitive understandings grounded in the school's social role and its essential contribution to the education of future teachers.

References

ARENDT, Hanna. A condição humana. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

ARROYO, Miguel G. Ofício de Mestre: imagens e autoimagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. Vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES n° 2 de 20 de dezembro de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica. Brasília, DF: MEC/CEB, 2019.

CHAUÍ, Marilena. Cultura e democracia. Revista latinoamericana de ciencias sociales, año 1, n. 1, p. 53-76, 2008.

DAOLIO, Jocimar. A construção cultural do corpo feminino ou o risco de transformar meninas em “antas”. In: ROMERO, Elaine (Org.). Corpo, mulher e sociedade. Campinas, SP: Papirus, 1995.

DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sociocultural. In: DAYRELL, Juarez. Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte, RS: UFMG, 1999.

DIAS, Rosimeri de O. Produção da vida nos territórios escolares: entre universidade e escola básica. Psicologia & sociedade, v. 24. n. esp., p. 67-75, 2012.

GUIMARÃES ROSA, João. Grande sertão: veredas. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2019.

LÖWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio. Uma leitura das teses sobre o conceito de história. São Paulo: Boitempo, 2005.

NÓVOA, Antônio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa, Portugal: EDUCA, 2009.

PRADO, Guilherme. Narrar é contagioso! In: ALMEIDA JUNIOR, Admir S. de; DIAS, Aline B. M. Pipocas contagiantes. Belo horizonte, MG: S/e, 2019.

TARDIF, Maurice. Saberes docente e formação profissional. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TEIXEIRA, Inês C. Os professores como sujeitos socioculturais. In: DAYRELL, Juarez. Múltiplos olhares sobre educação e cultura. 1. reimp. Belo Horizonte, MG: UFMG, 1999.

UEMG. Universidade do Estado de Minas Gerais. Projeto pedagógico do curso de educação física licenciatura e bacharelado. Ibirité, MG: UEMG, 2021.

Published

2025-12-11

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA E FORMAÇÃO

How to Cite

THE PRODUCTION OF TEACHER’S NOTEBOOKS AND PERSONAL NARRATIVES IN THE PHYSICAL EDUCATION TEACHER EDUCATION: THE POWER OF REFLECTION NOTES IN THE “MAKING INTERNSHIP”. (2025). Corpoconsciência, 29, e20560. https://doi.org/10.51283/rc.29.e20560

Most read articles by the same author(s)