TEACHING OF MARTIAL ARTS
THE PERSPECTIVE OF THE PHILOSOPHY OF DIFFERENCE
DOI:
https://doi.org/10.51283/rc.29.e19231Keywords:
Martial Arts Teaching, Philosophy of Difference, Didactics of Bodily PracticesAbstract
The article investigates martial arts education through the lens of the philosophy of difference, using geophilosophy as a method to map the territorializations and deterritorializations of this practice. Inspired by Deleuze, Guattari, Foucault, and Derrida, it proposes a rhizomatic pedagogy that values multiplicity, experimentation, and becoming. The analysis explores the historical trajectory of martial arts, their relationship with bodily discipline, and their contemporary potential as practices of expression, subjectivation, and creation. It argues that martial arts should not be reduced to a fixed model but understood as an event where error, improvisation, and invention are central to the learning process. Challenging traditional models based on repetition and technical standardization, the study proposes an approach that not only transmits techniques but also enhances bodies in motion, reinventing martial practice through encounters with the unexpected.
References
ANTUNES, Marcelo Moreira; ALMEIDA, José Júlio Gavião de (org.). Artes marciais, lutas e esportes de combate na perspectiva da educação física: reflexões e possibilidades. Curitiba, PR: CRV, 2016.
BONETTO, Pedro Xavier Russo; VIEIRA, Rubens Antônio Gurgel. Aleturgia do currículo cultural na educação física: experiências pedagógicas potencializadoras de subjetividades não-fascistas. Conexões, v. 19, n. 1, p. 1-20, 2021.
BONETTO, Pedro Xavier Russo; VIEIRA, Rubens Antônio Gurgel. Deleuze-Guattari e a educação física. Belém, PA: RFB, 2023.
BONETTO, Pedro Xavier Russo; VIEIRA, Rubens Antônio Gurgel; BORGES, Clayton César de Oliveira. Educação física no Brasil e o encontro com a filosofia da diferença: ressonâncias de Foucault, Deleuze e Derrida. Cuerpo, cultura y movimiento, v. 15, n. 1, p. 192-210, 2025.
BONETTO, Pedro Xavier Russo; VIEIRA, Rubens Antônio Gurgel; BORGES, Clayton César de Oliveira. Educação física e as filosofias da diferença: encontros com Foucault, Deleuze e Derrida. Revista brasileira de educação física escolar, v. 3, p. 76-92, 2022.
BORGES, Clayton Cesar de Oliveira; VIEIRA, Rubens Antonio Gurgel; MELO, Vitor de Castro. Pensar a contemporaneidade de outros modos: contribuições da perspectiva foucaultiana e deleuze-guattariana. Polêm!ca, v. 17, n. 3, p. 38-59, 2017.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 8. ed. atual. Rio de Janeiro: Forense, 1987.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2014.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 1. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011b.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 2. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011c.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 3. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012a.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 4. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012b.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Volume 5. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012c.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011a.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
DERRIDA, Jacques. Margens da filosofia. Campinas, SP: Papirus, 1991.
DERRIDA, Jacques. Grammatologia. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.
FABIANI, Débora Jaqueline Farias; SCAGLIA, Alcides José; ALMEIDA, José Júlio Gavião. O jogo de faz de conta e o ensino da luta para crianças: criando ambientes de aprendizagem. Pensar a prática, v. 19, n. 1, p. 130-142, 2016.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 42. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.
GALLO, Silvio. Deleuze e a educação. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2013.
GALLO, Silvio. O aprender em múltiplas dimensões. Perspectiva da educação matemática, v. 10, n. 22, p. 103-114, 2017.
LIMA, George Almeida; FABIANI, Débora Jaqueline Farias. Reflexões sobre o ensino das lutas na escola a partir das dimensões do conteúdo: uma revisão integrativa. Motrivivência, v. 35, n. 66, p. 1-18, 2023.
MARTA, Felipe Eduardo Ferreira. A memória das lutas ou o lugar do 'DO': as artes marciais e a construção de um caminho oriental para a cultura corporal na cidade de São Paulo. 2009. 152f. Tese (Doutorado em História). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
NAKAYAMA, Masatoshi. O melhor do karate: visão abrangente - práticas. Volume 1. São Paulo: Cultrix, 1996.
OLIVEIRA, Marcelo Alberto de et al. O processo de esportivização de uma arte marcial: o Karatê. Revista de artes marciais asiáticas, v. 14, n. 2, p. 79-94, 2019.
PEREIRA, Álex Sousa. Por uma educação física da pergunta: um curso de formação encorajador de voos pelas lutas/artes marciais e Paulo Freire. 2023. 182f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2023.
PEREIRA, Álex Sousa; REIS, Fábio Pinto Gonçalves dos; CARNEIRO, Kleber Tuxen. Do ambiente de jogo à perspectiva rizomática: conjecturas para o ensino das lutas/artes marciais na educação física escolar. Corpoconsciência, v. 24, n. 2, p. 208-225, 2020.
PEREIRA, Álex Sousa et al. Pedagogia das lutas/artes marciais: do ambiente de jogo a sistematização do ensino. Curitiba, PR: Publishing Brazil, 2021.
PEREIRA, Álex Sousa; PRODOCIMO, Elaine. Lutas/artes marciais em uma educação física da pergunta. Itapiranga, SC: Schreiben, 2024.
PEREIRA, Álex Sousa; OLIVEIRA, Marcelo Alberto; PRODÓCIMO, Elaine. O ensino de lutas/artes marciais como uma prática de educação libertadora: entremeando círculos de cultura, situações-problema e jogos. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 41, n. 3, p. 264-271, 2024.
PETERS, Michael. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2000.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. O ensino das lutas na escola: possibilidades para a educação física. Porto Alegre, RS: Penso, 2015.
RIOS, Gleyson Batista. O processo de esportivização do taekwondo. Pensar a prática, v. 8, n. 1, p. 37–54, 2006.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; GOMES, Mariana Simões Pimentel. Breve panorama histórico sobre o ensino das lutas, artes marciais e esportes de combate no Brasil: caminhos, processos e proposições. Conexões, v. 22, p. 1-20, 2024.
SEVERINO, Roque Enrique. O espírito das artes marciais. São Paulo: Ícone, 1988.
SILVA, Toma Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2007.
VEIGA-NETO, Alfredo. Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre, RS: Sulina, 1995.
VIEIRA, Rubens Antonio Gurgel. Conceitos em torno de uma educação física menor: possibilidades do currículo cultural para esquizoaprender como política cognitiva. 2020. 244f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2020.
VIEIRA, Rubens Antonio Gurgel. Educação física menor. Jundiaí, SP: Paco, 2022.
VIEIRA, Rubens Antônio Gurgel. Esquizoaprendizagem como política cognitiva. Linha mestra, v. 14, n. 41, p. 299-306, 2020.
ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).