CAPOEIRA IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION

A METHODOLOGICAL PROPOSITION BASED ON HISTORICITY, CRITICALITY AND PLAYFULNESS

Authors

  • Luciano Hebert Silva hebert.capoeira@gmail.com
    Universidade São Judas Tadeu
  • Elizabeth Jatobá Bezerra Tinôco bethjatoba@uol.com.br
    Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Isabel Porto Filgueiras isabel.filgueiras@saojudas.br
    Universidade São Judas Tadeu

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e19230


Keywords:

Capoeira, Anti-racist Education, Pedagogical Practice

Abstract

The article presents a didactic proposal to include capoeira in elementary school physical education classes, highlighting its Afro-Brazilian origin, with an emphasis on historicity, criticality and playfulness, the study aims to provide an anti-racist physical education. The methodology is based on the experience  by a capoeira teacher-researcher, integrating historical-critical pedagogy and Freirean practices. The didactic situation is divided into pedagogical cycles and moments of problematization, playful experience, and reflection, using games and activities that promote awareness, cooperation, and understanding of Afro-Brazilian struggles and achievements. The work highlights that capoeira can be a pedagogical tool that facilitates critical understanding and representation of Black cultures in schools. It concludes that the proposal contributes to the inclusion of capoeira in the school curriculum under an emancipatory pedagogical approach, providing a reference for the training of novice teachers or those with little experience in Capoeira.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEB, 2018.

CAMPOS, Héllio. Capoeira regional: a escola de Mestre Bimba. Salvador, BA: EDUFBA, 2009.

CORDEIRO, Adriana Aparecida Soares; ABIB, Pedro Roberto Jacobi. A educação da capoeira: uma pedagogia da cultura popular. Educação em foco, v. 21, n. 33, p. 223-241, 2018.

CUNHA, Nívea Vilela Silva et al. (Orgs.). Diálogos acerca da formação de professores em educação física. Curitiba, PR: Brazil Publishing, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 57. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 26. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

RADICCHI, Maria Regina. Capoeira e escola: significados da participação. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2013.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

SERRANO, Carlos; WALDMAN, Míriam. Memória D’África: a temática africana em sala de aula. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SILVA, Priscila Cordeiro Corrêa da. Capoeira nas aulas de educação Física: alguns apontamentos sobre processos de ensino-aprendizado de professores. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 33, n. 4, p. 889-903, 2011.

SOARES, Carmem Lúcia et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

SO, Marília Rangel; BETTI, Mauro. Lutas na educação física escolar: relação entre conteúdo, pedagogia e currículo. Educación física y deportes, v. 17, n. 178, 2013. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd178/lutas-na-educacao-fisica-escolar.htm>. Acesso em: 18 jun. 2024.

SOUZA, Paulo César Simões de. Capoeira: técnicas básicas. Paris, França: Independance Prod, 2006.

Published

2025-05-29

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA E LUTAS

How to Cite

CAPOEIRA IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A METHODOLOGICAL PROPOSITION BASED ON HISTORICITY, CRITICALITY AND PLAYFULNESS. (2025). Corpoconsciência, 29, e19230. https://doi.org/10.51283/rc.29.e19230

Most read articles by the same author(s)