BUILDING RESISTANCE TO THE NO PLACE OF PHYSICAL EDUCATION IN THE NEW HIGH SCHOOL
DISCUSSION OF DIVERSITIES VIA ELECTIVE COMPONENT AS A POSSIBILITY
DOI:
https://doi.org/10.51283/rc.28.e18114Keywords:
New Secondary Education , Physical Education, DiversityAbstract
This article aims to problematize and propose possibilities for guaranteeing the pedagogical treatment of Physical Education knowledge for students in the New High School in a context of reducing the workload of the curricular component in schools in the state network of Espírito Santo. It is based on intervention research methodology and analysis of the practice itself. The research was developed with 25 students enrolled in the 1st and 2nd series of the New High School at EEEFM Cel. Antônio Duarte, located in the municipality of Iconha/ES, during the 2nd and 3rd academic quarters of 2023. It is concluded that this study made it possible to reflect on the importance of Physical Education in the human formation of New High School students, as well as the searches for ways to guarantee the right to the construction of knowledge historically constructed by humanity about the body culture of movement, and its transversal themes, in a democratic and integral way at school, even through these “elective” spaces/times.
References
ARAÚJO, Hugo Lima et al. O estado neoliberal e a precarização do trabalho docente. In: CASTRO, Paula Almeida et al. (orgs.). Escola em tempos de conexões. Campina Grande, PB: Realize, 2022.
BELTRÃO, José Arlen; TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; TEIXEIRA, David Romão. A educação física no novo ensino médio: implicações e tendências promovidas pela reforma e pela BNCC. Revista práxis educacional, v. 16, n. 43, p. 656-680, 2020.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 2017. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm>. Acesso em: 25 nov. 2023.
DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
FERNANDES, Florestan. O que é revolução. 1981. Disponível em: <https://contrapoder.net/wp-content/uploads/2020/04/FLORESTAN-FERNANDES-O-que-e-revolucao.pdf>. Acesso em: 27 jul. 2023.
FERREIRA, Eliza Bartolozzi; CYPRIANO, Alessandra Martins Constantino. O novo ensino médio no Espírito Santo: os desafios de diretores/as escolares. Retratos da escola, v. 16, n. 35, p. 443-461, 2022.
FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
FREITAS, Maria Tereza de Assunção. A pesquisa em educação: questões e desafios. Vertentes, n. 29, p. 28-37, 2007.
INEP – INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar da Educação Básica 2023: resumo técnico. Brasília, DF, 2024. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2023.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2024.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de formação do RBCE, v. 1, n. 2, p. 71-83, 2010.
MALDONADO, Daniel Teixeira. Educação física no ensino médio e a Base Nacional Comum Curricular: contextos, implicações e resistências. Ambiente: gestão e desenvolvimento, p. 70–84, 2023.
MENDONÇA, Thiago; JARDIM, Renata. Entremundo: um dia no bairro mais desigual do mundo. You Tube, 29 de abr. 2023. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=haJCUuktzms&t=5s>. Acesso em: 23 abr. 2023.
MOURA, Dante Henrique.; LIMA FILHO, Domingos Leite. A reforma do ensino médio: regressão de direitos sociais. Retratos da escola, v. 11, n. 20, p. 109-129, 2017.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação física, currículo cultural e justiça social. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; SILVA, Maria Eleni Henrique; MARTINS, Raphael Moreira (Orgs.). Educação física escolar e justiça social: experiências curriculares na educação básica. Curitiba, PR: CRV, 2022.
RANGEL, Irene Conceição Andrade et al. Educação física escolar e multiculturalismo: possibilidades pedagógicas. Motriz, v. 14, n. 2, p. 146-167, 2008.
SANTOS, Franciele Soares dos; MARTINS, Sueli Aparecida. Novo ensino médio: consequências e perspectivas para a formação dos jovens. Revista pedagógica, v. 23, p. 1-27, 2021.
SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. Diretrizes curriculares e operacionais para eletivas 2020. Vitória, ES, 2020. Disponível em: <https://blogteca.sedu.es.gov.br/novoensinomedio/wp-content/uploads/2020/02/Ementa-eletivas.pdf>. Acesso em: 16 set. 2022.
SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. Portaria nº 279-R, de 06 de dezembro de 2021. Vitória, ES, 2021. Disponível em: <https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/pdf%20e%20Arquivos/279-R-Organiza%C3%A7%C3%B5es%20Curriculares%20de%202022.pdf>. Acesso em: 23 jun. 2022.
SILVA, Ana Paula Felix de Carvalho; FERREIRA, Eliza Bartolozzi; SANTOS, Kefren Calegari dos. O “Novo Ensino Médio” no Espírito Santo. Trabalho necessário, v. 19, n. 39, p. 36-57, 2021.
SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira. Educação física escolar e a questão de gênero. In: Albuquerque, Denise Ivana de Paula; DEL-MASSO, Maria Cândida (Orgs.). Desafios da educação física escolar: temáticas da formação em serviço no ProEF. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020.
SOUZA, Maristela da Silva; RAMOS, Fabrício Krusche. Educação física e o mundo do trabalho: um diálogo com a atual reforma do Ensino Médio. Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 71-86, 2017.
VAGO, Tarcísio Mauro. Uma polifonia da educação física para o dia que nascerá: sonhar mais, crer no improvável, desejar coisas bonitas que não existem e alargar fronteiras. Pensar a prática, v. 25, p. 1-26, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).