EXPRESSIVIDADE.COM.BR

INSPIRATIONS AND EXPERIENCES WITH BODY LANGUAGE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Rafaela Pereira Cintra rafaelacintra@estudante.ufscar.br
    Universidade Federal de São Carlos
  • Yara Aparecida Couto yaracouto@ufscar.br
    Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.28.e17929


Keywords:

Educational Product, Early Childhood Education, Physical Education, Expressiveness

Abstract

This article aims to present the Educational Product resulting from the Master's thesis "Body Language and Expressiviness: a sensitive gaze at 'very young children' in Physical Education classes”. It is a visual and interactive Product that highlights the pedagogical work with body language and expressiveness in Early Childhood Education, encouraging discussions about its particularities and potentialities. The website 'expressividade.com.br' presents in a dynamic and aesthetic way all the work carried out in academic research, which was developed through a qualitative, pedagogical intervention type approach, focusing on a visually clear and objective proposal for the field of experiences and experiments of 'very young children'. When visiting its pages, teachers are led to the experiences lived by the teacher-researcher and her students and are invited to value body language. as a fundamental expression for integral development in Early Childhood Education. This resource seeks to inspire creative and autonomous educational practices among Early Childhood Education educators.

References

BATALHA, Eliana Ratto de Castro. Recomendações técnicas para construção dos produtos educacionais/2019. Disponível em: <http://proedu.rnp.br/bitstream/handle/123456789/1644/PRODUTO%20%20EDUCACIONAL%20Eliana%20Batalha.pdf?sequence=1>. Acesso em: 01 mai. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/>. Acesso em: 06 jun. 2024.

CINTRA, Rafaela Pereira. Expressividade. 2023. Disponível em: <https://expressividade.com.br/>. Acesso em 23 jun. 2024.

CINTRA, Rafaela Pereira. Linguagem corporal e expressividade: um olhar sensível para ‘crianças bem pequenas’ nas aulas de educação física. 2023. 207f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2023.

DAMIANI, Magda Floriana et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de educação, n. 45, p. 57-67, 2013.

DEWEY, John. Experiência e educação. São Paulo: Nacional, 1979.

LABAN, Rudolf. Domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.

ZEPPINI, Paola Sanfelice. Deleuze e o corpo: articulações conceituais entre Deleuze, Nietzsche e Espinosa em função da problemática do corpo. 2010. 161f. Dissertação (Mestrado em Filosofia). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP: 2010.

Published

2024-10-01

Issue

Section

II Congresso Internacional de Educação Física Escolar

How to Cite

EXPRESSIVIDADE.COM.BR: INSPIRATIONS AND EXPERIENCES WITH BODY LANGUAGE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. (2024). Corpoconsciência, 28, e17929. https://doi.org/10.51283/rc.28.e17929

Most read articles by the same author(s)