EXPRESSIVIDADE.COM.BR
INSPIRATIONS AND EXPERIENCES WITH BODY LANGUAGE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
DOI:

Keywords:
Educational Product, Early Childhood Education, Physical Education, ExpressivenessAbstract
This article aims to present the Educational Product resulting from the Master's thesis "Body Language and Expressiviness: a sensitive gaze at 'very young children' in Physical Education classes”. It is a visual and interactive Product that highlights the pedagogical work with body language and expressiveness in Early Childhood Education, encouraging discussions about its particularities and potentialities. The website 'expressividade.com.br' presents in a dynamic and aesthetic way all the work carried out in academic research, which was developed through a qualitative, pedagogical intervention type approach, focusing on a visually clear and objective proposal for the field of experiences and experiments of 'very young children'. When visiting its pages, teachers are led to the experiences lived by the teacher-researcher and her students and are invited to value body language. as a fundamental expression for integral development in Early Childhood Education. This resource seeks to inspire creative and autonomous educational practices among Early Childhood Education educators.
References
BATALHA, Eliana Ratto de Castro. Recomendações técnicas para construção dos produtos educacionais/2019. Disponível em: <http://proedu.rnp.br/bitstream/handle/123456789/1644/PRODUTO%20%20EDUCACIONAL%20Eliana%20Batalha.pdf?sequence=1>. Acesso em: 01 mai. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/>. Acesso em: 06 jun. 2024.
CINTRA, Rafaela Pereira. Expressividade. 2023. Disponível em: <https://expressividade.com.br/>. Acesso em 23 jun. 2024.
CINTRA, Rafaela Pereira. Linguagem corporal e expressividade: um olhar sensível para ‘crianças bem pequenas’ nas aulas de educação física. 2023. 207f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2023.
DAMIANI, Magda Floriana et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de educação, n. 45, p. 57-67, 2013.
DEWEY, John. Experiência e educação. São Paulo: Nacional, 1979.
LABAN, Rudolf. Domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.
ZEPPINI, Paola Sanfelice. Deleuze e o corpo: articulações conceituais entre Deleuze, Nietzsche e Espinosa em função da problemática do corpo. 2010. 161f. Dissertação (Mestrado em Filosofia). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP: 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).