Between Theory and Practice: Basic Education Teachers' Knowledge of the BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/c29sjy87


Keywords:

Base Nacional Comum Curricular, Percepção docentes, Formação continuada

Abstract

The National Common Curricular Base (BNCC) introduces changes to Brazilian education, establishing essential competencies for the 21st century. This article investigates teachers' perceptions of this document. To this end, a group of teachers participating in a continuing education program on digital culture responded to an online questionnaire with open and closed questions during the first week of the course. The responses were analyzed using the thematization methodology, allowing for the identification of interpretative patterns. The results indicate that while some teachers were unfamiliar with the BNCC, others considered it a relevant initiative, though with concerns regarding curricular flexibility and implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luciana do Amaral TEIXEIRA, Oswaldo Cruz Foundation

    .

  • Maria de Fátima Alves de OLIVEIRA, Oswaldo Cruz Foundation

    .

References

ALIBOSEK, Caroline Aparecida Santiago; LIMA, Michelle Fernandes. A diversidade na Base Nacional Comum Curricular: uma análise do conceito. Revista de Ciências Humanas Frederico Westphalen, v. 21, n. 3, p. 61-79, jan./abr. 2020.

BATISTA, Antônio Augusto Gomes; LUGLI, Rosário Silvana Genta; RIBEIRO, Vanda Mendes. Centralização e padronização curricular: posições e tomadas de posição. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 133, p. 1087-1108, out./dez. 2015.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB, 2013.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 18 mai. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CHAER, Galdino; DINIZ, Rafael Rosa Pereira; RIBEIRO, Elisa Antônia. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Revista Evidência, Araxá, v. 7, n. 7, p. 251-266, 2011.

COSTA, Maria da Conceição dos Santos; FARIAS, Maria Celeste Gomes de; SOUZA, Michele Borges de. A Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e a formação de professores no Brasil: retrocessos, precarização do trabalho e desintelectualização docente. Movimento-Revista de Educação, Niterói, v. 6, n. 10, p. 91-120, jan./jun. 2019.

COSTIN, Claudia. Educar para um futuro mais sustentável e inclusivo. Estudos Avançados [online]. 2020, v. 34, n. 100.

COSTIN, Claudia; PONTUAL, Teresa. Curriculum Reform in Brazil to Develop Skills for the Twenty-First Century. In: REIMERS, Fernando (Ed.). Audacious Education Purposes: How Governments Transform the Goals of Educational Systems. [S.l.]: Springer, 2020. p. 27-56.

DALPINO, Marcelo Romeu. Teorias da avaliação escolar e a BNCC: da memética às vozes discursivas. Verbum, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 1-18, jul./dez. 2021.

DINU, Marin. Knowledge-Based Society: A Postreferential Perspective on Resources. Bucharest: Economic Publisher, 2006. p. 7-9.

DOURADO, Luiz Fernandes. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 132, p. 599-626, jul./set. 2015.

ERNICA, Maurício; CASTILHO RODRIGUES, Erika; SOARES, José Francisco. Desigualdades educacionais no Brasil contemporâneo: definição, mensuração e resultados. SciELO Preprints, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/dados.2025.68.2.346. Acesso em: 04 jan. 2024.

FERREIRA, Windyz Brazão. O conceito de diversidade no BNCC: relações de poder e interesses ocultos. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 299-319, jul./dez. 2015.

FILIPE, Francisco Antônio; SILVA, Diego dos Santos; COSTA, Álvaro de Carvalho. Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 29, n. 112, p. 783-803, abr./jun. 2021.

FISTAROL, Caique Fernando da Silva; FISCHER, Adriana; BRAZIL, Rosana Clarice Coelho. Brazil’s National Common Curricular Base (BNCC) and the training of English Language teachers: challenges and possibilities. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, [S.l.], v. 23, n. 2, p. 341-355, 2019.

FONTOURA, Helena A. Tematização como proposta da análise de dados na pesquisa qualitativa. In: FONTOURA, Helena A. (Ed.). Formação de professores e diversidades culturais: múltiplos olhares em pesquisa. 3. ed. Niterói: Intertexto. p. 61–82, 2011.

FÓRUM NACIONAL DE EDUCAÇÃO DO CAMPO (FONEC). Carta Manifesto, Brasília, 2018. Disponível em: https://www.unifesspa.edu.br/images/manifesto_FORUM_NACIONAL_DE_EDU

CAÇÃO_DO_CAMPO.pdf. Acesso em: 07 maio 2023.

FRANGELLA, Rita de Cássia. “Muitos como um”: políticas curriculares, justiça social, equidade, democracia e as (im)possibilidades de diferir. Educar em Revista. Curitiba, V. 36, e75647, 2020.

FREIXO, Manuel João Vaz. Metodologia Científica – fundamentos, métodos e técnicas. 2ª ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2010.

GAIO, Deise Cristiane Dereti; HEINRICHS, Marcelo Martin; RIEGEL, Martinha Sadzinski; SCHUHMACHER, Elcio. Reflexões sobre os obstáculos epistemológicos do professor na implementação da BNCC. ResearchGate, [S.l.], 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/365876596_Reflections_on_the_epistemological_obstacles_of_the_professor_in_the_implementation_of_BNCC. Acesso em: 14 mai. 2023.

GALIAN, Cláudia Valentina Assumpção. Os PCN e a elaboração de propostas curriculares no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 153, p. 648-669, jul./set., 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/NkSxWKg6qDxsPwgvpMPz6cC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 set. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2022.

HYPOLITO, Álvaro Moreira. BNCC e BNC-Formação: desafios da formação docente pós-pandemia. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 41, p. 1-23, jan./abr. 2021.

LOPES, Alice Casimiro. Apostando na produção contextual do currículo. In: A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Organização: Márcia Ângela da S. Aguiar e Luiz Fernandes Dourado [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ª edição. São Paulo: EPU. 2013.

MACEDO, Elizabeth. Mas a escolar não tem que ensinar? Conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Currículo sem fronteiras, v. 17, n. 3, p. 539- 554, set./dez. 2017.

MACEDO, Elizabeth. “A base é a base”. E o currículo o que é?. In: A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Organização: Márcia Ângela da S. Aguiar e Luiz Fernandes Dourado [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

MAGALHÃES, Lígia Karam Corrêa de; AZEVEDO, Leny Cristina Soares Souza. Formação continuada e suas implicações: entre a lei e o trabalho docente. Cadernos CEDES, Campinas, v. 38, n. 105, p. 227-243, ago. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/G7Fqdms45c6bxtK8XSF6tbq/?format=pdf. Acesso em 13 mai. 2023.

MOREIRA, Antônio Flavio Barbosa. A recente produção científica sobre currículo e multiculturalismo no Brasil (1995-2000): avanços, desafios e tensões. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 15-41, set. 2002.

NOGUEIRA, Adrinelly Lemes; BORGES, Maria Célia. A Base Nacional Comum Curricular e seus impactos na formação continuada de professores da Educação Básica. Educação em Revista, Marília, v. 21, n. 02, p. 37-50, 2020.

PENTEADO, Regina Zanella; BUDIN, Clayton José; COSTA, Belarmino Cesar Guimarães da. Cultura digital, imaginário do trabalho docente e profissionalização docente: a série Rita. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 27, 2022.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PRADO, Iara Glória Areias. O MEC e a reorganização curricular. In: Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 14, n. 1, p. 177-186, mar. 2000.

ROBOTHAM, Dan; SATKUNANATHAN, Safarina; DOUGHTY, Lisa; WYKES, Til. Do we still have a digital divide in mental health? A five-year survey follow-up. Journal of Medical Internet Research, v. 18, n. 11, e309, nov. 2016.

SANTOS, Lucíola Licínio de Castro Paixão, DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Padronização do currículo e da formação de professores no Brasil. Cadernos CEDES, Campinas, v. 36, n. 100, p. 333-348, set./dez. 2016.

SANTOS, Lucíola Licínio. Avaliação da qualidade da educação: uma análise crítica das Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 62, p. 79-96, maio/ago. 2002.

SANTOS, Maria José Costa dos. O currículo de matemática dos anos iniciais do ensino fundamental na base nacional comum curricular (BNCC): os subalternos falam? Horizontes, v. 36, n. 1, p. 132-143, jan./abr. 2018.

SCHAEFER, Jaqueline Grunewald. Bullying: um enfoque socioemocional através de um videoclipe. 2018. 81f. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

SELLES, Sandra Lucia Escovedo. Entrevista concedida à revista “Retratos da Escola”. In: Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 271-281, jul./dez. 2015.

SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli; NETO, Henrique Fernandes Alves. VICENTE, Daniel Vitor. A proposta da base nacional comum curricular e o debate entre 1988 e 2015. Ciências Sociais Unisinos. São Leopoldo, v. 51, nº 3, p. 330-342, set./dez. 2018.

SILVA, Robson Veríssimo. Autonomia na BNCC: uma análise sob a perspectiva de Paulo Freire. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, nº 36, 27 de setembro de 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/36/autonomia-na-bncc-uma-analise-sob-a-perspectiva-de-paulo-freire. Acesso em 16 jan. 2023.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil. Comunicação & Educação, ano XXIII, n.1, 2018.

SMITH, William C.; BENA, Aaron. Improving accountability in education: the importance of structured democratic voice. Asia Pacific Education Review, [S.l.], v. 20, n. 2, p. 193-205, maio 2019. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s12564-019-09599-9. Acesso em 17 abr. 2023.

TAUBMAN, Peter. Teaching by numbers: deconstructing the discourse of standards and accountability in Education. New York: Routledge, 2009.

UNESCO. 2020 Global Education Monitoring Report: Inclusion and education – All means all. Disponível em: https://en.unesco.org/gem-report/report/2020/inclusion. Acesso em: 10 jan. 2024.

Published

2025-04-20

How to Cite

Between Theory and Practice: Basic Education Teachers’ Knowledge of the BNCC. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 34, n. jan/dez, p. 185–208, 2025. DOI: 10.29286/c29sjy87. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/17650. Acesso em: 5 dec. 2025.