Pedagogic experiences at intersectional crossroads

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v33ijan/dez.13962


Keywords:

Ensino Superior, Interseccionalidade, Fronteiras, Psicologia Social

Abstract

This text presents some experiences of two professors-researchers of Psychology from a Federal University in a city in the interior of the central-west region of Brazil. Classroom, internship supervision office, social control events in the field of Health and research guidelines make up the experienced scenarios. Narrative is the method chosen because it allows the inclusion of the authors' experience in the construction of knowledge and criticism. We point out the transformations in our curricula, theoretical and practical approaches derived from these border experiences and also the resistance encountered in the face of academic structures, representatives of eurocentric cultural elites and the eurocentric system.

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Author Biographies

  • Conrado Neves SATHLER, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

    Possui graduação em Psicologia (Formação Profissional e Bacharelado) pela Faculdade Salesiana de Filosofia Ciências e Letras de Lorena (1987), mestrado em Psicopatologia e Psicologia Clínica pelo Instituto Superior de Psicologia Aplicada de Lisboa (1998) e doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2008). 

  • Esmael Alves de OLIVEIRA, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

    Professor Adjunto, em regime de dedicação exclusiva, do curso de Ciências Sociais, do Programa de Pós-Graduação em Antropologia (PPGAnt) e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGPsi) da Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Federal da Grande Dourados (FCH/UFGD). Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2007); Especialização em Antropologia -UFAM (2008); Mestrado em Antropologia Social - PPGAS/UFAM (2009); Doutorado em Antropologia Social pela Universidade Federal de Santa Catarina - PPGAS/UFSC (2014), com estágio doutoral na Universidade Eduardo Mondlane (UEM/Moçambique). Pesquisador vinculado ao Impróprias - Grupo de Pesquisa em Gênero, Sexualidade e Diferenças (UFMS/CNPq), ao DiVerso: pesquis(ações) sob(re) resistências sociais (UFGD/CNPq) e ao Grupo de Pesquisa Diálogos Psicológicos na Fronteira (UFGD/CNPq). Realizou pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGAS/UFRGS) junto ao Núcleo de Pesquisa em Antropologia do Corpo e da Saúde (Nupacs) - 2018/2019. É associado a ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, e a ABRASME - Associação Brasileira de Saúde Mental. Áreas de interesse: Antropologia do Corpo e da Saúde, Saúde mental, Gênero e Sexualidade, Marcadores Sociais de Diferença.

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Published

2024-10-04

How to Cite

Pedagogic experiences at intersectional crossroads. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 33, n. jan/dez, p. 599–618, 2024. DOI: 10.29286/rep.v33ijan/dez.13962. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13962. Acesso em: 5 dec. 2025.