Subjects, subjectivities, ways of life: problems in becoming
DOI:

Keywords:
Sujeito, Subjetividade, Artes, Formas de VidaAbstract
The study investigates the ways in which the issues of the subject, subjectivity and related themes are discussed in educational research based on the fields of the arts and the thought of Gilles Deleuze and Félix Guattari. Methodologically, it turns to a set of researches produced by an extract of postgraduate programs in education in Brazil in the last ten years. It presents five modulations in the treatment of the discussion and concludes by pointing out the mutations in the ways of formulating investigative problems, as well as the displacements of the subject and subjectivity discussions towards a broader dimension that refers to the condition of multiplicity of existence.
Downloads
References
ALVES, K.; MESQUITA, R.; ANTUNES, T. Falar é fôlego, obrar é sustança: imagem e visualidade como realidade na política. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient. Rio Grande, p. 469-486, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.11302
ALVES, R.; NASCIMENTO, A. Pesquisa com crianças indígenas e campo de estudos culturais: bricolar e experienciar como base metodológica. Reflexão e Ação, v. 26, n. 3, p. 106-122, set./dez. 2018. Doi: 10. 17058/rea.v26i3.12541.
AMARAL, M. Expressões estéticas contemporâneas de resistência da juventude urbana e a luta por reconhecimento: uma leitura a partir de Nietzsche e Axel Honneth. Rev. Inst. Estud. Bras., v.56, jun. 2013. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i56p73-100
AMARAL, M. O rap, o hip-hp e o funk: a “eróptica” da arte juvenil invade a cena das escolas públicas nas metrópoles brasileiras. Psicol. USP, v.22, n.3, set. 2011. https://doi.org/10.1590/S0103-65642011005000025
ANDRADE, E.; CARVALHO, D. Vermelhos ritmos e(m) biologias: sonoridades de ruptura com o esperado na singularidade de viver mulher. ETD - Educação Temática Digital, v. 21, n. 4, p. 926–940, 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i4.8654805.
BARREIRO, M.; CARVALHO, A.; FURLAN, M. A arte e o afeto na inclusão escolar: potência e o pensamento não representativo. Childhood & philosophy, vol. 14, núm. 30, pp. 517-534, 2018. DOI: 10.12957/childphilo.2018.30164.
BOCCHETTI, A. De toques sutis a voadoras: por uma ética educacional a partir dos corpos. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 5, n. 3, p. 475-490, set./dez. 2019. DOI: 10.12957/riae.2019.45745
CARVALHO, A. Governo da infância e ontologia política do devir deficiente: implicações para a educação. In: VII Colóquio Internacional de Filosofia da Educação, Anais eletrônicos. Rio de Janeiro: UERJ, p. 01-15, 2014.
COCTEAU, J. A dificuldade de ser. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
COELHO, G. Monstros, Rojões, Bambus, Bolas e o Fundão: encantarias em performances de uma juventude rueira. Rev. Bras. Estud. Presença, v. 8, n. 2, p. 197-218, abr./jun. 2018a. http://dx.doi.org/10.1590/2237-266075951
COELHO, G. Pixação: uma escrita enigma, um desvelar em recuo. Lugar comum, v. 52, p. 217-237, 2018b. https://revistas.ufrj.br/index.php/lc/article/view/46773/25264
COSTA, G.; IGRAJA, F. Devir-mulher e educação: múltiplas cartografias poético-políticas nas páginas-tela clariceanas. Signos, ano 41, n. 1, p. 219-238, 2020. http://univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/2454/1664
CUNHA, C. M.; RODRIGUES, M. Cartografias e filosofísica: sensibilizando um corpo feminino deficiente. Atos de Pesquisa em Educação, v.14, n.3, p.1069-1091, set./dez. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2019v14n3p1069-1091
DELACAMPAGNE, C. História da Filosofia no século XX. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, Ed., 1997.
DELEUZE, G. Nietzsche e a filosofia. Porto: Rés-editora, 2001.
DELEUZE, G. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
DELEUZE, Gilles. Resposta a uma questão sobre o sujeito. In: LAPOUJADE, David (org.). Dois regimes de loucos: textos e entrevistas (1975-1995). São Paulo: Editora 34, 2016. pp.370-372.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
GONÇALVES, C.; STUBS, R.; MAIO, E. Poéticas dissidentes na arte urgente: um princípio indisciplinar na sociedade Contrassexual. Revista Digital do LAV, vol. 12, n. 3, p. 91-111, set./dez. 2019. http://dx.doi.org/10.5902/1983734837894
GURGEL, E.; MAKNAMARA, M. “Minha vida daria um filme?” - uma viagem entre as fronteiras da realidade e da ficção. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, v. 02, n. 06, p. 565-582, set./dez. 2017. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/3763
KAWAHARA, L.; SATO, M. Educação ambiental extra-fronteiriça: fenomenologia da festa do Brasil e Japão. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Edição especial, [S.1], p. 86-102, set. 2017. DOI: 10.14295/remea.v0i0.7144.
KOHAN, W.; SALES, L. O que nos fazem pensar os candomblés quando pensamos, hoje, no ensino de filosofia no Brasil? O que nos faz pensar, v.28, n.44, p.38-60, jan./jun.2019. DOI: https://doi.org/10.32334/oqnfp.2019n44a657
MACIEL, C.; MIRANDA, J. V. Performance de gênero: heterotopias inventivas na educação. In: MONTEIRO, Solange (org.). Relações de gênero e as subjetividades em contextos culturais. [E-book]. Ponta Grossa, PR: Atena, 2020.https://www.atenaeditora.com.br/post-ebook/3547
MEZZARI, D.; GUIMARÃES, R. No silêncio de Clarice: a produção de sentidos a partir da obra água-viva. https://litcult.net/2016/08/09/no-silencio-de-clarice-a-producao-de-sentidos-a-partir-da-obra-agua-viva-danielly-christina-de-souza-mezzari-rafael-siqueira-guimaraes/
PEREIRA, L.; SAMPAIO, S. Fragmentos de uma quase-educação-ambiental: experimentações de um devir-caiçara. ETD- Educação Temática Digital, v.21 n.4 p.871-888 out./dez. 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i4.8654807
PETERS, M. Pós estruturalismo e filosofia da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
RIBEIRO, C. R. “Modos de existência” como dispositivo teórico-conceitual: contribuições de Michel Foucault e Étienne Souriau à pesquisa educacional. ETD - Educação Temática Digital, v. 22, n. 4, p. 912–930, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i4.8655333.
WILLIAMS, J. Pós estruturalismo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
ROCON, P.; BARROS, M. E.; RODRIGUES, H. Aprendizagens com signos trans - uma transetopoiese disruptiva. Educar em Revista, v. 36, e74656, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.74656
RODRIGUES, C.; HENNING, P. Por uma educação do micro: ensaio sobre experimentações no corpo. Interações, v. 8, n. 21, p.179-189, 2012. DOI: https://doi.org/10.25755/int.1529
SALES, T.; CARVALHO, D. Religiosidades afro-brasileiras, relações étnico-raciais e natureza em produções artísticas. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, v. 7, n. 2, p. 33–46, 2019. DOI: 10.34024/olhares.2019.v7.835.
SBARDELOTTO, D.; ZORDAN, P. Hilda Hilst, fotodobragens e continuações do corpo de Hilda. Paralelo 31, edição 09, p. 10-24, dez. 2017. https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/paralelo/article/view/13257
SILVA, C.; GOMES, J.; BOCCHETTI, A.; ARENHART, D. Entre a experiência e a escrita: o que pode um curso sobre corpo e educação? Revista do CFCH - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Edição Especial SIAC, p.1-5, 2017. http://revista.cfch.ufrj.br/index.php/edicao-siac-2017
TRISTÃO, M. Educação Ambiental e a descolonização do pensamento. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, Ed. Especial, p.28-49, jul./2016. https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.5958
TRISTÃO, M. Uma abordagem filosófica da pesquisa em educação ambiental. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 55, p.847-1059, out./dez. 2013. DOI: 10.29286/rep.v23i53/2.1748
VIEIRAS, R.; TRISTÃO, M. A vida como aposta política: uma educação ambiental pensada sob a ótica e ética Foucaultiana do “cuidado de si”. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, v. 21, n. 1, p. 101-116, jan./abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.22483/2177-5796.2019v21n1p101-116
WUNDER, A. Superfícies de encontro com o povo indígena kariri-xocó: imagens e o devir-planta. Linha Mestra, n.38, p.23-34, maio/ago. 2019 https://doi.org/10.34112/1980-9026a2019n38p23-34
WUNDER, A.; VILLELA, A. (In)visibilidades e poéticas indígenas na escola: atravessamentos imagéticos. Revista Teias, v. 18, n. 51,p.14-32, out./dez. 2017. DOI: 10.12957/teias.2017.30739
ZORDAN, P. Virgem Senhora Nossa Mãe Paradoxal. História: questões & debates, v.65, n.2, p.239-263, jul./dez.2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/his.v65i2.47241
ZORDAN, P.; HOFFMANN, A. C. Movimentos das identidades e subjetividades na produção de modos de vida. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, v. 16, n. 2, 2014. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/quaestio/article/view/2082.