SCIENTIFIC OLYMPIAD OF PHYSICAL EDUCATION, ACTIVE METHODOLOGIES AND CURRICULAR COMPONENT TEACHING IN CEARA

Authors

  • Adriano Barros Carneiro adriano.carneiro@ifce.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará
  • José Airton de Freitas Pontes Junior jose.airton@uece.br
    Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e19823


Keywords:

Scientific Olympiad, School Physical Education, Active Methodologies

Abstract

The objective of this article is to the pedagogical proposal of the Physical Education Scientific Olympiad for the teaching of school Physical Education in the state of Ceará. The research methodology included readings for theoretical basis, exploratory research on the first edition of OCEF and analysis of the impact of its pedagogical proposal, mediated by information and communication technologies, on teaching Physical Education at school in the state of Ceará. The research allowed us to conclude that OCEF, in addition to encouraging participants to have a better understanding of the various manifestations of the culture of human movement and the relationship between physical exercise, health and quality of life, can contribute to raising awareness of the importance of school Physical Education and the development of educational methodologies mediated by technologies, expanding the teaching and learning processes in school Physical Education.

References

ARAÚJO, Allyson Carvalho et al. Competências digitais, currículo e formação docente em educação física digital. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 43, p. 1-10, 2021.

BEZERRA, Ana Luiza Feitosa; PONTES JUNIOR, José Airton de Freitas. Análise da complexidade dos itens de educação física do ENADE 2021 via taxonomia de Bloom revisada. Revista educação e linguagem, v. 11, p. 33-43, 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, DF: MEC, 2006.

CEARÁ. Secretaria de Educação. Guia do professor de educação física. Fortaleza, CE: SEDUC, 2022.

COSTA JÚNIOR, José Geraldo Bastos. A Olimpíada Nacional em História do Brasil (ONHB) e o Ensino Médio Integrado no IFRN. 2017. 157f. Dissertação (Mestrado em Ensino). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN, 2017.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO CEARÁ. Ministério da Educação. Edital da 1ª Olimpíada científica de educação física do Ceará. Fortaleza, 2022a. Disponível em: <https://ifce.edu.br/acesso-rapido/concursos-publicos/editais/pesquisa/ocef/2022/edital-n-18-2022-prpi_ifce-ocef/view>. Acesso: 21 ago. 2024.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO CEARÁ. Ministério da Educação. Regulamento da 1ª Olimpíada científica de educação física do Ceará. Fortaleza, 2022b. Disponível em: <https://ifce.edu.br/acesso-rapido/concursos-publicos/editais/pesquisa/ocef/2022/regulamento-ocef-2022/view>. Acesso em 21 ago. 2024.

LEIRO, Augusto Cesar Rios; FRANÇA, Ábia Lima de; OLIVEIRA, Fábio Souza de. Formação de professores (as) de educação física no Brasil e tecnologias: cultura corporal e cultura digital em jogo. Cadernos do Aplicação, v. 36, p. 1-19, 2023.

MARQUES, Humberto Rodrigues et al. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação, v. 26, n. 3, p. 718-741, 2021.

PONTES JUNIOR, José Airton de Freitas. Conhecimentos do professor de educação física escolar. Fortaleza, CE: EdUECE, 2017.

PONTES JUNIOR, José Airton Freitas et al. Educação física do Exame Nacional do Ensino Médio (Enem): uma revisão sistemática. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, v. 4, p. 71-75, 2017.

SANTOS, Rodrigo de Souza. Formação de professores e cultura digital: contextos e perspectivas da formação docente em educação física. 135f. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2023.

SANTOS, Carlos André Souza dos et al. Ambientes virtuais de aprendizagem: plataformas digitais que facilitam o ensino a distância. Foco, v. 17, n. 1, p. 1-16, 2024.

SANTOS, Weider Alberto Costa; MERCADO, Luis Paulo Leopoldo; OLIVEIRA, Carloney Alves de. Ecossistema de aprendizagem on-line: construções teórico-metodológicas. Cadernos de pesquisa, v. 53, p. 1-12, 2023.

SILVA NETA, Maria de Lourdes da; MAGALHÃES JUNIOR, Antonio Germano; SANTOS, Maria Terla Silva Carneiro dos. Práticas avaliativas nos cursos de pedagogia: concepções, modelos e planejamento. Tendências pedagógicas, v. 38, p. 137-147, 2021.

THOMAS, Jerry R.; NELSON, Jack K.; SILVERMAN, Stephen J. Métodos de pesquisa em educação física. Porto Alegre, RS: Artmed, 2012.

Published

2025-12-11

How to Cite

SCIENTIFIC OLYMPIAD OF PHYSICAL EDUCATION, ACTIVE METHODOLOGIES AND CURRICULAR COMPONENT TEACHING IN CEARA. (2025). Corpoconsciência, 29, e19823. https://doi.org/10.51283/rc.29.e19823

Most read articles by the same author(s)