ENCHANTED AND RESISTANCE DANCE: (TRANS) BODY MEANINGS IN THE TORÉM OF THE TREMEMBÉ INDIANS

Authors

  • Arliene Stephanie Menezes Pereira stephanie_ce@hotmail.com
    Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará-IFCE.
  • Daniel Pinto Gomes danielpintogomes@hotmail.com
    Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará-IFCE.

Keywords:

Torém, Tremembé, Perception, Corporeity, Phenomenology

Abstract

The present study analyzes the corporeity entering the Tremembé indigenous culture, using as a methodological reference the phenomenology of Merleau-Ponty's perception (1994). The aim of this work is to report the Témembembe Torem (even if succinctly) in a perceptive and philosophical denotation. The article takes as reference the intercultural tradition, the decolonization of the imaginary, the estania, the autopoiesis and the ecology of knowledge about the cultural, symbolic and aesthetic significances, that reveal the corporeity in the Torem dance of the Tremembé Indians, for an opening of knowledge. The epistemological analysis of corporeity and cultural alterity also composes parts of the debate of this work. Preserving spaces for discoveries of other paths that can be traveled and knowledge that may influence the processes and results of future research. Torem is then described in a philosophical and sensitive language, relating the lived experiences and their multiple meanings.

Author Biographies

Arliene Stephanie Menezes Pereira, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará-IFCE.

Mestranda em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN, na linha de estudos sócio filosóficos sobre o corpo e o movimento humano. Graduada em Licenciatura plena em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará-UECE. Graduada em Gestão desportiva e de lazer pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará-IFCE, campus FortalezaEspecialista em Arte-Educação e cultura Popular e Especialista em Gestão Educacional e Práticas Pedagógicas. Docente do IFCE-campus Morada Nova. Líder do Corponexões: grupo de pesquisa em corpo, cultura e sociedade. Email:stephanie_ce@hotmail.com

Daniel Pinto Gomes, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará-IFCE.

Docente do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia-IFCE campus Fortaleza. Doutorando do programa de Pós-graduação em Educação brasileira da Universidade Federal do Ceará-UFC. Mestre em Educação brasileira pela UFC. Especialista em Cultura Folclórica aplicada pelo IFCE. Graduado em Licenciatura plena em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará-UECE. Líder do grupo de pesquisa Educação Física, esporte e lazer do IFCE (GEPEFEL)- campus Canindé. Pesquisador-bolsista do Programa Rede CEDES do Ministério do Esporte. danielpintogomes@hotmail.com

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Published

2018-04-25

How to Cite

Pereira, A. S. M., & Gomes, D. P. (2018). ENCHANTED AND RESISTANCE DANCE: (TRANS) BODY MEANINGS IN THE TORÉM OF THE TREMEMBÉ INDIANS. Corpoconsciência, 22(1), 120–129. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/5716

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