BODY, CULTURE AND MOVEMENT: REFLECTIONS ON HUMAN MOTRICITY IN A PHENOMENOLOGICAL PERSPECTIVE

Authors

  • Francinaldo Freitas Leite francinaldoedf@gmail.com
    Centro Universitário Presidente Antonio Carlos http://orcid.org/0000-0002-9186-436X http://orcid.org/0000-0002-9186-436X
  • Andressa Martins Pimenta andressaeguiag@gmail.com
    Graduada em licenciatura em Educação Física - Centro Universitário Tocantinense Presidente Antônio Carlos (UNITPAC)
  • Anny Pricilla Morais Gomes annypricillla@gmail.com
    Graduada em licenciatura em Educação Física - Centro Universitário Tocantinense Presidente Antônio Carlos (UNITPAC)
  • Ivanna Barbosa da Silva ivannamaura69@gmail.com
    Graduada em licenciatura em Educação Física - Centro Universitário Tocantinense Presidente Antônio Carlos (UNITPAC)
  • Janaína de Castro Silva janainadecastrotst@gmail.com

Keywords:

Culture, Corporal, Epistemology, Phenomenology

Abstract

The Science of Human Motricity contemplates the dynamics of school physical education, sports and cultural manifestations, seeking to solve ontological, epistemological and political problems, becoming valid from the theoretical and methodological presuppositions of phenomenology, through the senses exposed through the intentional human movement. In this research, we had the main objective of identifying and interpreting meanings of the participation in the activities of the human motricity, from what is perceived by its own practitioners. The research instruments were: observation and interview, as qualitative techniques for obtaining data. Participants included 35 practitioners of human motive activities, including handball players, cyclists, caratecas, capoeiristas and dancers of gangs. The results showed that there is an approximation of meanings for the participants of motor manifestations, and the emotional content is perceived as the sense of being a practitioner of these activities.

Author Biographies

  • Francinaldo Freitas Leite, Centro Universitário Presidente Antonio Carlos
    Mestre em Estudos de Cultura e Território pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Especialista em Educação Especial pelo Instituto Brasileiro de Pós-Graduação e Extensão (IBEPEX). Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Professor de ensino superior no curso de graduação em Educação Física no Centro Universitário Tocantinense Presidente Antônio Carlos (UNITPAC), nas disciplinas: Fundamentos Teóricos Metodológicos das Lutas, Fundamentos Teóricos Metodológicos do Handebol, Seminário de TCC e Fundamentos Teóricos Metodológicos da Educação Física Inclusiva. Professor efetivo da Rede Estadual de Ensino do Estado do Tocantins, desenvolvendo atividades no ensino básico, na área de Educação Física e iniciação esportiva.
  • Janaína de Castro Silva
    Graduada em licenciatura em Educação Física - Centro Universitário Tocantinense Presidente Antônio Carlos (UNITPAC)

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Published

2018-11-29

How to Cite

BODY, CULTURE AND MOVEMENT: REFLECTIONS ON HUMAN MOTRICITY IN A PHENOMENOLOGICAL PERSPECTIVE. (2018). Corpoconsciência, 22(3), 58-73. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/6995