VOICES THAT ECHO IN THE CIRCLE

MEMORIES, KNOWLEDGES, AND PRACTICES FOR AN ANTIRACIST PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Fernanda Assunção Pereira ferassuncaopereira@gmail.com
    Prefeitura de Vargem Grande Paulista

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e20017


Keywords:

Antiracist Education, Physical Education, Childhoods, Black Women

Abstract

The article presents an experience report from the project Vozes que Ecoam na Roda (Voices that Echo in the Circle), carried out in the public school system of Vargem Grande Paulista (São Paulo, Brazil), with classes from the early years of elementary school. The activities took place during Physical Education classes, and this article presents a specific account of the work developed with first-grade children. The proposal is grounded in a political-pedagogical practice committed to building an antiracist, plural, and emancipatory education. Through attentive listening to children and the appreciation of Black references — with emphasis on the protagonism of women who have made and continue to make history — the activities mobilize knowledge, memories, and practices rooted in Afro-Brazilian and African cultures. This approach challenges eurocentric curricula and their colonial legacies, opening pathways to other ways of being, existing, teaching, and learning. Based on Afro-Brazilian civilizational values, the project reaffirms the centrality of childhoods in formative processes. It highlights how diverse narratives, images, and practices strengthen the identity, self-esteem, and dignity of Black children, while also inviting non-Black children to recognize and respect differences.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

CAVALLEIRO, Eliane. Racismo e antirracismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro Edições, 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

GOMES, Nilma Lino. Educação cidadã, etnia e raça: o trato pedagógico da diversidade. In: CAVALLEIRO, Eliane. Racismo e antirracismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro Edições, 2024.

MAYER, Isabel Santos. A responsabilidade da escola na eliminação do preconceito racial: alguns caminhos. In: CAVALLEIRO, Eliane. Racismo e antirracismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro Edições, 2024.

MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2005.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder e a classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs,). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SILVA, Petronilha. Aprendizagem e ensino das africanidades brasileiras. In: MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2005.

TRINDADE, Azoilda Loretto da. Valores Civilizatórios afro-brasileiros e educação infantil: uma contribuição afro-brasileira. In: TRINDADE, Azoilda Loretto da; BRANDÃO, Ana Paula (Orgs.). Modos de brincar: caderno de atividades, saberes e fazeres. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2010.

Published

2025-08-04

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR E AFRORREFERÊNCIAS

How to Cite

VOICES THAT ECHO IN THE CIRCLE: MEMORIES, KNOWLEDGES, AND PRACTICES FOR AN ANTIRACIST PHYSICAL EDUCATION. (2025). Corpoconsciência, 29, e20017. https://doi.org/10.51283/rc.29.e20017