THE PERCEPTION OF PHYSICAL EDUCATION BY PRIMARY SCHOOL TEACHERS
A QUALITATIVE STUDY
DOI:
https://doi.org/10.51283/rc.29.e19470Keywords:
Physical Education, Teachers, PerceptionsAbstract
In this study we intend to characterize the perceptions of elementary teachers about Physical Education, in the Portuguese case. The nature of personal experiences and experiences in the area of Physical and Sports Activities, the training of teachers, the role of a specialist teacher, educational purposes of the Physical Education were fundamental data for its contextualization. The data collection through semi-directive individual interviews was carried out to the entire faculty (8 teachers) of a school of the 1st Cycle of Basic Education in the municipality of Aveiro. The results indicate a great proximity to the literature analyzed, but from these also emerged new factors that contribute to the change in teachers' perceptions of the area. We can conclude that teachers recognize their professional weaknesses, which can sometimes elicit the support of external agents who are not always properly qualified to exercise a good pedagogical practice. At the same time, we identified that many teachers still see Physical Education exclusively as a factor for promoting better health of their students or an instrument to develop pleasure through practice of physical and sports activities.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.
BRENNAN, Cillian; BOWLES, Richard; MURTAGH, Elaine. The best of both worlds? The impact of the initial teacher education physical education specialism programme on generalist teachers’ self-efficacy, beliefs, and practices. Education 3-13, v. 51, n. 4, p. 695-709, 2021.
COSTA, Beatriz. Conceções de professores acerca do currículo de educação física no primeiro ciclo do ensino básico. 2023. 178f. Relatório (Mestrado em EPE e Ensino do 1º CEB). Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Viana do Castelo, Portugal, 2023.
D'ANNA, Cristiana; FORTE, Pasqualina; PALOMA, Filippo Gomez. Physical education status in european school’s curriculum, extension of educational offer and planning. Journal of human sport and exercise, v. 14, proc. 4, p. S805-S817, 2019.
D‘ELIA, Francesca. Teachers' perspectives about contents and learning aim of physical education in italian primary school. Journal of human sport and exercise, v. 15, proc. 2, p. S279-S288, 2020.
GOMES, Lucia et al. The impact of non-physical education teachers’ perceptions on the promotion of active and healthy lifestyles: a cross-sectional qualitative study. International journal of environmental research and public health, v. 20, n. 3, p. 1-12, 2023.
JESS, Mike et al. The purpose of primary physical education: the views of teacher educators. European physical education review, v. 30, n. 4, p. 601-619, 2024.
LOPES, Maria da Luz. Crenças de professores do 1º ciclo do ensino básico face à educação física. 2001. 186f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Desporto). Universidade do Porto, Porto, Portugal, 2001.
NEVES, Rui. A construção curricular da educação física no 1º ciclo do ensino básico: conhecimento e percepções dos professores. 2007. 281f. Tese (Doutorado em Didáctica). Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal, 2007.
NEVES, Rui; RODRIGUES, Juliana. Os propósitos educacionais e modelos de docência de Educação Física em Primária. Revista iberoamericana de psicología del ejercicio y el deporte, v. 14, n. 2, p. 166-170, 2019.
QUENNERSTEDT, Mikael. Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Review sport, education and society, v. 24, n. 6, 2019.
ROCHA, Leonardo et al. Educação física no 1º ciclo: o que pensam os professores sujeitos a um programa de formação contínua. Boletim de educação física, n. 5-6, p. 37-45, 1992.
RODRIGUES, Juliana Maria; NEVES, Rui. A Educação física no 1º CEB – Modelos de Docência e Sustentabilidade. Boletim sociedade portuguesa de educação física, v. 40, p. 11-23, 2017.
TRUELOVE, Stephanie et al. Factors that influence canadian generalist and physical education specialist elementary school teachers’ practices in physical education: a qualitative study. Canadian journal of education, v. 44, n. 1, p. 202-231, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).