THE FIGHTS IN THE TRAINING OF PHYSICAL EDUCATION TEACHER
AN EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.51283/rc.29.e19241Keywords:
Physical Fights, School Physical Education, Initial TrainingAbstract
Body Fights (LC) are not yet consolidated in the school environment, especially within the Physical Education discipline. This is justified by several factors, including the insecurity of teachers in addressing the content related to CL, since most of the initial training courses in PE offer a single discipline related to the theme, resulting in a superficial approach. In this context, the present work aims to present the educational acts related to the approach of CL in the training of undergraduate students of Physical Education at the State University of Santa Cruz (UESC), located in Ilhéus – BA. The Teaching, Extension and Research Group in Martial Arts (GEPAM) carries out several training activities related to fights in the training of UESC Physical Education graduates, based on the assumption of the inseparability between teaching, research and extension. These activities and their articulations between teaching-research-extension are presented in this work through a descriptive and qualitative approach. In this context, students from the UESC Physical Education course evaluated the quality of the approach to the struggles in their initial training, through a questionnaire. Based on these results, it is considered that the training in struggles in the Physical Education course at UESC has been able to overcome the weaknesses in the initial training in Physical Education pointed out by the literature.
References
ABIB, Pedro Rodolpho Jungers. Capoeira Angola: cultura popular e o jogo dos saberes na roda. Resgate: Revista interdisciplinar de cultura, v. 12, n. 1, p. 171-176, 2004.
ALENCAR, Yllah Oliveira et al. As lutas no ambiente escolar: uma proposta de prática pedagógica. Revista brasileira de ciência e movimento, v. 23, n. 3, p. 53-63, 2015.
ANTUNES, Marcelo Moreira. A produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate: reflexões e possíveis encaminhamentos. Revista brasileira de prescrição e fisiologia do exercício, v. 10, n. 63, p. 921-924, 2016.
BAHIA. Secretaria da Educação. Documento Curricular Referencial da Bahia: educação infantil e ensino fundamental. Salvador, BA: Secretaria da Educação, 2019.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2011.
BASTOS, Solange. O paraíso é no Piauí: a descoberta da arqueóloga Niède Guidon. Rio de Janeiro: Família Bastos, 2010.
BECKER, Andreia Cristine; HARNISCH, Gabriela Simone; BORGES, Gustavo André. O conteúdo" lutas" nas aulas de educação física em escolas do oeste do Paraná. Pensar a prática, v. 24, p. 1-21, 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.
CALLAI, Ana Nathalia Almeida; BECKER, Eriques Piccolo; SAWITZKI, Rosalvo Luis. Considerações acerca da educação física escolar a partir da BNCC. Conexões, v. 17, p. 1-16, 2019.
CIRINO, Carolina; PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos. Conteúdos de aprendizagem do judô: da prática tradicional às novas abordagens pedagógicas. Journal of sport pedagogy and research, v. 7, n. 4, p. 4-13, 2021.
COSTA, Carlos Eduardo. Ikindene hekugu: uma etnografia da luta e dos lutadores do Alto Xingu. 2013. 350f. Tese (Doutorado em Antropologia Social). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2013.
DALTRO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia de. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e pesquisas em psicologia, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019.
DARIDO, Suraya Cristina. Os conteúdos da educação física na escola. In: DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.
LIMA, George Almeida; DA SILVA, Maria Luciléia Gonçalves. Linguagem corporal e comunicação: a criança e o brincar. Revista interfaces, v. 9, n. 1, p. 969-974, 2021.
LÜDKE, Menga; CRUZ, Giseli Barreto da. Contribuições ao debate sobre a pesquisa do professor da educação básica. Revista brasileira de pesquisa sobre formação de professores, v. 2, n. 3, p. 86-107, 2010.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
MATOS, José Arlen Beltrão de et al. A presença/ausência do conteúdo lutas na educação física escolar: identificando desafios e propondo sugestões. Conexões, v. 13, n. 2, p. 117-135, 2015.
PAIVA, Leandro et al. Cenas rupestres de lutas corporais no Parque Nacional Serra da Capivara, possíveis interpretações. Revista de estudos em artes cênicas, v. 1, n. 43, p. 1-26, 2022.
PEREIRA, Marcos Paulo Vaz de Campos et al. Jogo como estratégia de ensino: tematizando a prática de lutas na escola. Retratos da escola, v. 14, n. 28, p. 207-221, 2020.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. A pedagogia das lutas: caminhos e possibilidades. São Paulo: Paco, 2012.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Considerações iniciais sobre o jiu jitsu brasileiro e suas implicações para a prática pedagógica. In: CONGRESSO PAULISTANO DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR. Anais... Unesp: Caraguatatuba, SP, 2009.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. Revista da educação física, v. 26, p. 505-518, 2015.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; MARTINS, Carlos José. O jiu jitsu brasileiro em extensão. Revista ciência em extensão, v. 7, n. 2, p. 84-101, 2011.
SANTOS, Gilbert de Oliveira dos. Alguns sentidos e significados da capoeira, da linguagem corporal, da educação física. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 30, n. 2, P. 123-136, 2009.
SANTOS, Marcio Antonio Raiol; BRANDÃO, Pedro Paulo Souza. Produção do conhecimento em lutas no currículo da educação física escolar. Movimento, v. 25, p. 1-13, 2022.
SOARES, Stela Lopes et al. Formação de professores de educação física das escolas do ensino básico do interior do Ceará. Revista hipótese, v. 8, p. 1-22, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).