MOTOR SKILLS PROFILE OF CHILDREN PRACTICING JIU-JITSU AT A TRAINING CENTER IN SAPUCAIA DO SUL/ RS
DOI:
https://doi.org/10.51283/rc.29.e19233Keywords:
Martial Arts, Motor Development, Motor Development ScaleAbstract
Brazilian Jiu-Jitsu (BJJ) is a martial art that emphasizes ground fighting techniques, contributing to children's motor development. This study investigated the impact of BJJ on the motor development of children between 6 and 9 years old, analyzing motor quotients such as Fine Motor Skills, Gross Motor Skills, Balance, and Spatial Organization. This is a quantitative observational cross-sectional study with 10 children who have been practicing BJJ for at least 6 months. Data collection was carried out using the Motor Development Scale developed by Rosa Neto (2002). The results indicated that most motor quotients were classified as average normal, with an emphasis on Spatial Organization (high normal). It is concluded that the practice of BJJ favors children's motor development, especially in spatial skills, reinforcing the importance of structured activities in childhood. Future studies with larger samples may deepen the understanding of these effects.
References
CAMARGO, Jhonatan Pereira; PRAXEDES, Juliana. A prática do Brazilian Jiu-Jitsu e o desenvolvimento das funções executivas: uma revisão sistemática da literatura. Revista eletrônica nacional de educação física, v. 10, n. 15, p. 3-14, 2020.
CONNOLLY, Keith. Desenvolvimento motor: passado, presente e futuro. Revista paulista de educação física, p. 6-15, 2000.
FERREIRA, Daniel A. da Conceição et al. Benefícios físicos e psicológicos adquiridos por praticantes de jiu-jítsu. Diálogos em saúde, v. 1, n. 2, p. 1-10, 2018.
HATTORI, Ailton Akira; LIMA, Almir Santos; FERNANDES, Lucas Alves. A contribuição do jiujitsu no desenvolvimento motor de crianças na faixa etária de 8 anos. Educación física y deportes, n. 209, 2015.
KIPHARD, Erich; SCHILLING, Friedhelm. Körperkoordinationstest für Kinder (KTK). 2. ed. Weinheim, Deutschland: Beltz, 1974.
MARTINS, Cristyan Devanir et al. Analysis of the level of motor coordination in children Brazilian jiu-jitsu practitioners. Ido movement for culture, v. 22, n. 3, p. 12-19, 2022.
PIAGET, Jean. A construção do real na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1970.
ROSA NETO, Francisco. Manual de avaliação motora. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.
ROSA NETO, Francisco et al. A importância da avaliação motora em escolares: análise da confiabilidade da escala de desenvolvimento motor. Revista brasileira de cineantropometria & desempenho humano, v. 12, n. 6, p. 422-427, 2010.
RUFINO, Leandro; MARTINS, Célio. O jiu-jitsu brasileiro em extensão. Revista ciência em extensão, v. 7, n. 2, p. 84-101, 2011.
SANTOS, Amanda Rocha et al. Arte marcial na escola: coordenação motora de crianças de um projeto de extensão com aulas de jiu-jitsu e judô. Revista práxis: saberes da extensão, v. 7, n. 16, p. 66-73, 2019.
SANTOS, Marcelo Augusto. O mínimo que você precisa saber sobre a história do jiu-jitsu no Brasil: a linha do tempo da implantação do jiu-jitsu segundo as evidências e os personagens. 2019. E-book.
SILVA, Andreia Aparecida Lopes de Sousa. A prática da motricidade na educação infantil. Revista primeira evolução, v. 1, n. 33, p. 23-27, 2022.
SILVEIRA, Cristiane Regina A. et al. Avaliação motora de pré-escolares: relações entre idade motora e idade cronológica. Educación física y deportes, v. 10, n. 83, 2005.
STACHOŃ, Aleksandra et al. A comparative analysis of male judo and brazilian jiu-jitsu practitioners based on motor performance and body build. Journal of combat sports and martial arts, v. 6, n. 2, p. 53-58, 2015.
WĄSACZ, Wojciech et al. In search of muscular fitness and its relation to training experience and sports performance of athletes of modern combat sports such as mixed martial arts (MMA) and Brazilian jiu-jitsu (BJJ). Journal of kinesiology and exercise sciences, v. 33, n. 101, p. 10-21, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).