TEACHER EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION AND THE TEACHING OF COMBAT SPORTS
STRATEGIES FOR AN ANTI-SEXIST CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.51283/rc.29.e19221Keywords:
Physical Education, Combat Sports Teaching, Gender, Anti-Sexist CurriculumAbstract
School Physical Education plays an essential role in students' physical and social development. However, the teaching of combat sports is still influenced by gender stereotypes, often associating these practices with masculinity and aggressiveness. This study aims to analyze how teacher education in Physical Education addresses the teaching of combat sports from a gender perspective and to propose strategies for an anti-sexist curriculum. The research adopts a qualitative, exploratory, and descriptive approach, with a literature review. The results indicate that the masculinization of combat sports teaching excludes or discourages girls and women, while teacher education lacks in-depth discussions on gender. As strategies, the study proposes valuing students' individuality, creating a cooperative environment, and deconstructing stereotypes. It is concluded that the implementation of an anti-sexist curriculum requires changes in teacher education and educational policies, promoting a more inclusive and equitable Physical Education. Combat sports teaching can be redefined as a space for empowerment and appreciation of diversity.
References
ALMEIDA, Maycon Ornelas et al. A prática pedagógica com as lutas na educação física: um retrato da formação e da realidade de ensino de professores do ensino médio do Distrito Federal. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 44, p. 1-9, 2022.
ALVARINAS-VILLAVERDE, Myriam; PAZOS-GONZALEZ, Macarena. Estereotipos de género en Educación Física, una revisión centrada en el alumnado. Revista electrónica de investigación educativa, v. 20, n. 4, p. 154-163, 2018.
ARAUJO, Ana Beatriz Carvalho de; DEVIDE, Fabiano Pries. Gênero e sexualidade na formação em educação física: uma análise dos cursos de licenciatura das instituições de ensino superior públicas do rio de janeiro. Arquivos em movimento, v. 15, n. 1, p. 25-41, 2019.
AUAD, Daniela; CORSINO, Luciano. Feminismos, interseccionalidades e consubstancialidades na Educação Física Escolar. Revista estudos feministas, v. 26, n. 1, p. 1-13, 2018.
BARREIRA, Cristiano Roque Antunes; MASSIMI, Marina. O combate subtrativo: a espiritualidade do esvaziamento como norte da filosofia corporal no karate-do. Psicologia: reflexão e crítica, v. 21, n. 2, p. 283-292, 2008.
BUTLER, Judith. O parentesco é sempre tido como heterossexual? Cadernos Pagu, v. 21, p. 219-260, 2003.
DEVIDE, Fabiano Pries et al. Estudos de gênero na educação física brasileira. Motriz:, v. 17, n. 1, p. 93-103, 2011.
DEVIDE, Fabiano Pries; BRITO, Leandro Teofilo de (Orgs.). Estudos das masculinidades na educação física e no esporte. São Paulo: nVersos, 2021.
FIGUEIREDO, Luiza Ferreira et al. Aprendendo e ensinando mulheres a lutar: práticas exemplares e reprováveis nas artes marciais. Revista brasileira de psicologia do esporte, v. 11, n. 2, p. 147-165, 2021.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HOOKS, Bell. Enseñar a transgredir: la educación como práctica de la libertad. Madrid, Españ; aCapitán Swing Libros, 2021.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, História e educação: construção e desconstrução. Educação & realidade, v. 20, n. 2, p. 101-132, 2017.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
MARANI, Vitor Hugo. Dança, educação física e heteronormatividade: enquadramentos corporais e subversões performativas. Movimento, v. 28, p. 1-17, 2022.
MARANI, Vitor Hugo et al. Gênero, sexualidade e raça nos estudos culturais físicos: experiências formativas na educação física brasileira. Humanidades & inovação, v. 8, n. 58, p. 203-217, 2021.
MARANI, Vitor Hugo; FRANÇA, Ábia Lima de. Corpo, diferença e educação física: experiências interseccionais a partir dos estudos culturais físicos. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 46, p. 1-7, 2024.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica de Joan Scott. Educação & realidade, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995.
SILVA, Alan Camargo; BRITO, Leandro Teofilo de. educação física, gênero e sexualidade: uma experiência didático-pedagógica na formação de professores(as). Cadernos de formação RBCE, v. 15, n. 2, p. 94-104, 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).