INNOVATION AND PEDAGOGICAL CHALLENGES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION

A REVIEW OF BRAZILIAN RESEARCH

Authors

  • José Leonardo Leitão da Silva leonardolsilva2098@gmail.com
    Secretaria Municipal de Educação do Crato
  • Braulio Nogueira de Oliveira braulio.oliveira@ifce.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e18928


Keywords:

Innovation, Education, Educational Innovation, Motivation, Physical Education and Training

Abstract

Pedagogical challenges, or pedagogical disinvestment, contrasts with pedagogical innovation; understanding its complexities can help increase teacher motivation. This integrative review examined the relationship between school physical education, pedagogical innovation, and pedagogical disinvestment. The search, conducted on Google Scholar, focused on articles published in the last five years, with an emphasis on the Brazilian context. A total of 586 studies were identified, and after applying selection criteria, 11 studies were included. Pedagogical innovation encompassed: moving away from traditional practices, curriculum restructuring, and continuous professional development. Pedagogical disinvestment included: professional devaluation, lack of student engagement, inadequate physical and material infrastructure, and teacher burnout. The review concludes that pedagogical innovation is a political choice, and investing in education, particularly through valuing teachers, is crucial for overcoming disinvestment and fostering high-quality educational practices.

References

ALMEIDA, Felipe Quintão de. Educação Física escolar e práticas pedagógicas inovadoras: uma revisão. Corpoconsciência, Cuiabá-MT, vol. 21, n. 03 p. 7-16, set./dez., 2017.

AQUINO, Groppa Julio; BOTO, Carlota. Inovação pedagógica: um novo-antigo imperativo. Educação, Sociedade e Culturas. v. 55, p. 13-20, 2019.

BRACHT, Valter et al. Desinvestimento pedagógico na Educação Física escolar: o caso do professor José. In: BRACHT, Valter; ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; WENETZ, Ilena (org.). A Educação Física escolar na américa do sul: entre a inovação e o abandono/desinvestimento pedagógico. Curitiba: CRV, 2018. p. 51-84.

CAMPOS, Ana Claudia Rodrigues. Desinvestimento pedagógico de professor de educação física na educação básica. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Regional do Noroeste do Estado Rio Grande do Sul, Santa Rosa, 2020.

CARDOSO, Ana Paula. As Atitudes dos Professores e a Inovação Pedagógica. Revista Portuguesa de Pedagogia, [s. l], v. 1, n. 26, p. 85-99, 1992.

DUARTE, Nícollas Matheus da Costa. O abandono docente nas aulas de educação física: uma revisão de literatura. Monografia (Licenciatura em Educação Física) – Universidade de Brasília, Brasília, 2021.

FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Inovação, mudança e cultura docente. Brasília, DF: Liber Livro, 2006.

FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; SILVA, Marlon André. Ensaiando o “novo” em Educação Física Escolar: a perspectiva de seus atores. Revista brasileira de ciências do esporte, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 119-134, 2011. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/874. Acessado em: 03 set. 2024.

GODOI, Marcos et al. Práticas pedagógicas vencedoras do prêmio “Educador Nota 10”: evidências de inovação na Educação Física?. Motrivivência, Santa Catarina, v. 33, n. 64, p. 1-23, 2021a.

GODOI, Marcos et al. Professores de educação física como experts adaptativos e a busca da inovação. Linhas Críticas, Brasília, v. 27, p. 1-21, 2021b.

MALDONADO, Daniel Teixeira et al. Inovação na Educação Física escolar: desafiando a previsível imutabilidade didático-pedagógica. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 2, abr./jun. 2018.

MARQUES, Helena; GONÇALVES, Daniela. Do conceito de inovação pedagógica. Revista Vivências Educacionais, vol.7, n.º1, p. 36-42, jan-jun, 2021. Disponivel em: http://repositorio.esepf.pt/bitstream/20.500.11796/3033/1/Do%20conceito%20de%20inovacao%20padagogica.pdf. Acesso em: 14 de ago. 2024.

PEREIRA, Otávio Ávila; ILHA, Franciele Roos da Silva; AFONSO, Mariângela da Rosa. Um “olhar” sobre as práticas de desinvestimento pedagógico nas aulas de educação física em escolas municipais de pelotas-rs. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 8, n. 44, p. 170-188, 2021.

SANTOS, Carlos Afonso Ferreira dos. Inovação pedagógica e o currículo de educação física: percepções de docentes da Escola de Aplicação da UFPA. Dissertação (Mestrado em Currículo e Gestão da Educação Básica) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2021.

SANTOS, Marcio Antonio Raiol dos; SANTOS, Carlos Afonso Ferreira dos. Formar para inovar em Educação Física: bases para a produção de inovação na educação básica. Motrivivência, Santa Catarina, v. 33, n. 64,p. 1-21, 2021.

SANTOS, Marcio Antônio Raiol dos; SANTOS, Carlos Afonso Ferreira dos. Inovação pedagógica: uma ressignificação da educação física escolar. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 9, n. 10, p. 334-347, 2022.

SILVA, Bruna Saurin; SOUZA, Ana Cláudia Ferreira De; MARTINS, Mariana Zuaneti. Desafiando o abismo tradicional: uma aproximação entre práticas inovadoras e o modelo de educação esportiva no âmbito da educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, São Paulo, v. 42, p. 1-8, 2019.

SILVA, Mauro Sergio da; BRACHT, Valter. Na pista de práticas e professores inovadores na Educação Física escolar. Kinesis, v.30, n.1, Jan./Jun. 2012.

SILVA, Rafael Bernardo da. Educação física no ensino médio e o significado dos conteúdos sob a ótica discente: do “rola bola” para os temas da cultura corporal de movimento. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2020.

SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Rev. Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, 2010.

SPOLAOR, Gabriel da Costa; NUNES, Mario Luiz Ferrari. Rola bola: dispositivo que produz guetos culturais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 34, n. 4, p. 623-637, 2020.

TEIXEIRA, Igor Vargas Ferreira; SANTOS, Soraya Dayanna Gumarães. Análise dos fatores condicionantes ao desinvestimento Pedagógico na Educação Física escolar. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 26, p. 1-21, 2023.

Published

2025-08-04

How to Cite

INNOVATION AND PEDAGOGICAL CHALLENGES IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A REVIEW OF BRAZILIAN RESEARCH. (2025). Corpoconsciência, 29, e18928. https://doi.org/10.51283/rc.29.e18928