STATE OF KNOWLEDGE ABOUT CHILDREN'S SWIMMING

MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN PORTUGUESE

Authors

  • Julia dos Santos Pereira julia.ps2@hotmail.com
    Universidade Federal do Espirito Santo
  • Caio Cesar Portugal caio.c.portugal@gmail.com
    Universidade de Vila Velha
  • Murilo Eduardo dos Santos Nazário prof.murilonazario@gmail.com
    Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e18449


Keywords:

Childhood Swimming, Scientific Articles, Bibliometrics

Abstract

This research aimed to map, discuss and analyze the scientific production on children's swimming, focusing on articles published in portuguese in scientific journals, and aims to answer the following question: How is the scientific production in portuguese on children's swimming organized? To this end, the state of knowledge was used as a methodology, using scientific articles on children's swimming available in the virtual search engines SciELO, Scholar.google and Periódicos Capes as the research source. Based on the division of thematic categories, the results indicated the main objects of scientific research that have been published and signaled children's swimming with multiple approaches in the topics addressed, in addition to identifying gaps in the scientific production regarding the teacher, professional performance and training, swimming in the school environment and motor behavior of practitioners. Identifying this fact allows the development of investigations on less explored themes, producing and deepening scientific research.

References

BRASIL, Lei nº 8,069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm#:~:text=Art.%202%C2%BA%20Considera%2Dse%20crian%C3%A7a,e%20dezoito%20anos%20de%20idade>. Acesso em: 22 out. 2022.

CARLAN, Paulo; DÜRKS, Daniel Bardini. O conteúdo “atividades aquáticas” na educação física escolar: limites e perspectivas. Kinesis, v. 36, n. 3, p. 2-14, 2018.

CATTEAU, Raymond; GAROFF, Gerard. O ensino da natação. 3 ed. São Paulo: Manole. 1990.

COLANTONIO, Emilson. Detecção, seleção e promoção de talento esportivo: considerações sobre a natação. Revista brasileira de ciência e movimento, v. 15, n. 1, p. 127-135. 2007.

CORRÊA, Célia Regina Fernandes; MASSAUD, Marcelo. Natação na pré-escola: a natação no auxílio ao desenvolvimento infantil. Rio de Janeiro: Sprint. 2004.

CORREIA, Clara Knierim et al. Quais os efeitos da natação para crianças e adolescentes? Revisão sistemática de literatura. Arquivos de ciências do esporte, v. 7, n. 1, p. 13-17, 2019.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2 ed. Porto Alegre: Artmed. 2007.

CRUZ, Ricardo Rengifo; OREJUELA, Juan Sebastián Cardona; OREJUELA, Diego Fernando. Análisis bibliométrico de la producción científica en el campo de la natación. Retos, v. 47, p. 215-220. 2023.

COSTA, Paula Hentschel Lobo da. Pedagogia da natação: uma revisão sistemática. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 9, n. 1, p. 50-54. 2010.

DARIDO, Suraya Cristina; FARINHA, Fernando Kovacs. Especialização precoce na natação e seus efeitos na idade adulta. Motriz, v. 1, n.1, p. 59-70, 1995.

FERNANDES, Josiane Regina Pejon; COSTA, Paula Hentschel Lobo da. Pedagogia da natação: um mergulho para além dos quatro estilos. Revista brasileira de educação física e esporte, v. 20, n. 1, p. 5-14. 2006.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educação & sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272. 2002.

GALLAHUE, David L.; OZMUN, John C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 3. ed. São Paulo: Phorte. 2005.

GAMA, Regina Ismênia Rezende de Brito; CARRACEDO, Valquíria. Estratégias no ensino do nadar para crianças: o desenvolvimento de aspectos motores, cognitivos e afetivossociais. In: COSTA, Paula Hentschel Lobo da. Natação e atividades aquáticas. São Paulo: Manole. 2010.

JOB, Ivone. Bibliometria aplicada aos estudos do campo da educação física: confiabilidade, qualidade e relevância nas publicações. Motrivivência, v. 30, n. 54, p. 18-34. 2018.

NUNES, Leonardo Geamonond; FRANCO, Raquel. Novos olhares a respeito do processo de ensino aprendizagem na natação: revisão sistemática. Revista eletrônica nacional de educação física, v. 10, n. 15, p. 15-24. 2020.

OLIVEIRA, Flávio Boechat de et al. Efeitos da natação no pico de fluxo em crianças asmáticas. Revista de Investigación en actividades acuáticas, v. 1, n. 2, p. 49-53. 2017.

OLIVEIRA, Veridiane Brigato de et al. Benefícios da natação no desenvolvimento motor de crianças com síndrome de down. Revista inspirar movimento & saúde, v. 11, n. 4, p. 51-58. 2016.

PILOUPAS, Dianna Amorim; TELLES, Silvio de Cássio Costa. O efeito da idade relativa na natação: uma revisão sistemática. Revista prisma, v. 1, n. 1, p. 60-78. 2020.

RISTOW, Leonardo et al. Saberes do professor de natação infantil: aprimorando o conhecimento teórico pedagógico. Educación física y deporte, v. 24, n. 257, p. 103-116. 2019.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista diálogo educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50. 2006.

VENDITTI JUNIOR, Rubens; SANTIAGO, Vivian. Ludicidade, diversão e motivação como mediadores da aprendizagem infantil em natação: propostas para iniciação em atividades aquáticas com crianças de 3 a 6 anos. Educación física y deporte, v. 12, n. 117, p. 1-15. 2008.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista diálogo educacional, p. 165-190, 2014.

XAVIER FILHO, Ernani; MANOEL, Edson Jesus. Desenvolvimento do comportamento motor aquático: implicações para a pedagogia da natação. Revista brasileira de ciência e movimento, v. 10, n. 2, p. 85-94. 2022.

Published

2025-06-09

How to Cite

STATE OF KNOWLEDGE ABOUT CHILDREN’S SWIMMING: MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN PORTUGUESE. (2025). Corpoconsciência, 29, e18449. https://doi.org/10.51283/rc.29.e18449