THE GAME FOR TEACHING TRACK AND TRACK IN SCHOOL
STUDENTS' PERCEPTIONS ABOUT VALUES AND SKILLS FOR HUMAN DEVELOPMENT
DOI:

Keywords:
Athletics, Game, Human DevelopmentAbstract
Given the scarcity of proposals for the effective inclusion of athletics in schools, this study addresses students' perceptions about a pedagogical experience that uses games to teach this sport, focusing on its implications for human development. 20 students from an elementary school class at a public school participated in the study. 24 interventions were given, using the game as a tool to develop athletics learning. The focus group were used a instrument. The students reported that they were able to experience and exercise various values that contributed to a behavioral change in relation to knowing, living, doing and being. The evidence highlights the need to propose and reframe athletics content at school. It was concluded that using the game for sports teaching, in addition to awakening students' enthusiasm, can be a resource for interfaces with human development and the BNCC.
References
ALLEN, Geórgia; RHIND, Daniel; KOSHY, Valsa. Enablers and barriers for male students transferring life skills from the sports hall into the classroom. Qualitative research in sport, exercise and health, v. 7, n. 1, p. 37-41, 2014.
ANDRÉ, Mauro Henrique; HASTIE, Peter; ARAÚJO, Rui Flores. O desenvolvimento da compreensão holística do jogo por meio da criação do jogo. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 37, p. 323-332, 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 7. ed. São Paulo: Grupo Almedina, 2011.
BETTI, Mauro. Educação física e cultura do movimento corporal: uma perspectiva semiótica e fenomenológica. Revista de educação física, v. 18, n. 2, p. 207-217, 2007.
BOURLON-BUON, Yannick Hernández. Deporte escolar y educación en valores: fundamentación desde un enfoque sociocultural y pedagógico= School sport and teaching values: socio-cultural and pedagogical perspectives. Materiales para la historia del deporte, n. 12, p. 111-134, 2014.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEF, 2018.
CAMIRÉ, Martin; TRUDEL, Pierre. Using high school football to promote life skills and student engagement: perspectives from canadian coaches and students. World journal of education, v. 3, n. 3, p. 40-51, 2013.
CASTRO-MARCELO, Rolando; GARRINE-NEVES, Arminda Cyrne. O pensamento lógico no ensino e aprendizagem do atletismo. Escola Albert Einstein, República de Moçambique. Sociedad & tecnología, v. 6, n. 1, p. 33-48, 2022.
COSTA, Adelson Almeida; MOURA, Diego Luz. Atletismo na escola: alternativas e possibilidades de ensino. Cadernos de formação RBCE, v. 12, n. 1, p. 47-59, 2021.
CHEN, Ang; ENNIS, Catherine D. Teaching value laden curricula in physical education. Journal of teaching in physical education, v. 15, n. 3, p. 338-354, 1996.
DELORS, Jacques. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 2009.
GALATTI, Larissa Rafaela e colaboradores. Esporte contemporâneo: perspectivas para a compreensão do fenômeno. Corpoconsciência, v. 22, n. 3, p. 115-127, 2018.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GINCIENE, Guy; MATTHIESEN, Sara Quenzer. O modelo do sport education no ensino do atletismo na escola. Movimento, v. 23, n. 2, p. 729-742, 2017.
GOULD, Daniel; CARSON, Sarah. Life skills development through sport: current status and future directions. International review of sport and exercise psychology, v. 1, n. 1, p. 58-78, 2008.
HASSENPFLUG, Walderez Nóse. Educação pelo esporte: educação para o desenvolvimento humano pelo esporte. São Paulo: Saraiva, 2004.
HOLT, Nicholas e colaboradores. A grounded theory of positive youth development through sport based on results from a qualitative meta-study. International review of sport and exercise psychology, v. 10, n. 1, p. 1-49, 2017.
LLEIXA, Teresa; GONZALEZ-AREVALO, Carles; BRAZ-VIEIRA, Marcelo. Integrating key competences in school physical education programmes. European physical education review, v. 22, n. 4, p. 506-525, 2016.
LLENA, Carles e colaboradores. Système de valeurs des enseignants d’EPS et bien-être affectif des élèves. Ejournal de la recherche sur l’intervention en éducation physique et sport, n. 4, p. 159-192, 2021.
MARQUES, Carmem Lucia; IORA, Jacob. Atletismo Escolar: possibilidades e estratégias de objetivo, conteúdo e método em aulas de Educação Física. Movimento, v. 15, p. 103-118, 2009.
MATTHIESEN, Sara Quenzer. Atletismo se aprende na escola. São Paulo: Educação Física, Esporte e Saúde, 2005.
MENIN, Maria Suzana de Stefano e colaboradores. Projetos bem-sucedidos de educação em valores sociomorais: contribuições para o cotidiano da escola 1. Revista de educação PUC-Campinas, v. 22, n. 1, p. 1-17, 2017.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
PETRAGLIA, Izabel Cristina. Edgar Morin: a educação e a complexidade do ser e do saber. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
ROSA, Rodolfo Silva da e colaboradores. Atletismo vai à escola... olhares discentes sobre a experiência de ensino. Pensar a prática, v. 20, n. 1, p. 15-25, 2017.
ROSA, Rodolfo Silva da e colaboradores. Atletismo e escola: interfaces com o conhecimento e desenvolvimento humano discente. Educación física y ciencia, v. 21, n. 3, p. 1-13, 2019.
SOUZA, Edson Roberto. Jogo e educação. In: PEREIRA, Beatriz e colaboradores. Atividade física, saúde e lazer: olhar e pensar o corpo. Florianópolis, SC: Tribo da Ilha, 2014.
SOUZA, Edson Roberto. O atletismo no ensino fundamental: reflexões teóricas e possibilidades pedagógicas. Florianópolis, SC: Autor, 2014.
SOUZA, Edson Roberto; SOUZA, Alba Batistti. Jogo e desenvolvimento humano: ferramenta de competências, saberes e valores. In: SOUZA, Edson Roberto e colaboradores. Educação física lazer e saúde: interfaces ao desenvolvimento humano. Florianópolis, SC: UDESC, 2015.
SOUZA, Edson Roberto e colaboradores. O corpo e o jogo na escola: o olhar docente e a teoria vigente. In: NASCIMENTO, Juarez Vieira e Colaboradores. Educação física e esporte: convergindo para novos caminhos. Florianópolis, SC: UDESC, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).