PHYSICAL EDUCATION AT FEDERAL INSTITUTE SUL-RIO-GRANDENSE DURING THE COVID-19 PANDEMIC

CHALLENGES, DIFFICULTS AND FACILITIES

Authors

  • Fabiana Celente Montiel fabianamontiel@ifsul.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense
  • Tales Emílio Costa Amorim talesamorim@ifsul.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense
  • André Oreques Fonseca andrefonseca@ifsul.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense
  • Tiago Wally Hartwig tiagohartwig@ifsul.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense
  • Gabriel Barros da Cunha gabrielcunha@ifsul.edu.br
    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.v26i1.13492


Keywords:

Physical Education, Remote Activities, Professional Education, Pedagogical Practice

Abstract

This article aims to identify the challenges, difficulties and facilities encountered by Physical Education teachers at the Federal Institute of Education Science and Technology Sul-rio-grandense in the development and implementation of remote activities during the period of the COVID-19 pandemic. This is qualitative research, in which 32 Physical Education teachers participated by answering a questionnaire about planning and leading Physical Education classes during this period. Discursive Textual Analysis was used during the analytical process, which resulted in three final categories: Physical Education Theorization; Digital resources and technologies; Participation, interaction and motivation of students. It is noteworthy that teachers were constantly challenged during the pandemic period, had to adapt objectives and content by incorporating the use of technologies and digital resources so that it was possible to provide a qualified education process, with Physical Education classes that had meaning in the face of the current scenario.

References

ANDRADE, Danielle Müller de e colaboradores. Atividades remotas em tempos de pandemia da COVID-19: possíveis legados à Educação. Revista EDUCITEC, v. 6, Ed. Esp., e150120, 2020.

BARBOSA, Kamila de Amorim; DAMASCENO, Aline Godoy; ANTUNES, Sheila Espíndola. Educação Física e pandemia: o que dizem alguns estudos sobre o ensino remoto de Educação Física na educação básica? Caderno de educação física e esporte, v. 20, p. e–27832, 2022.

IFSUL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Diretrizes para o desenvolvimento de atividades pedagógicas não presenciais no IFSul adotadas em razão da pandemia (COVID-19). 20 ago. 2020a. Disponível em: <http://www.ifsul.edu.br/ultimas-noticias/3349-ifsul-aprova-diretrizes-para-o-desenvolvimento-de-atividades-pedagogicas-nao-presenciais>. Acesso em 19 jan. 2021.

IFSUL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. IFSul inicia retomada das atividades pedagógicas de forma não presencial em diversos câmpus do estado. 09 out. 2020b. Disponível em: <http://www.ifsul.edu.br/ultimas-noticias/3406-ifsul-inicia-retomada-das-atividades-pedagogicas-de-forma-nao-presencial-em-diversos-campus-do-estado>. Acesso em 19 jan. 2021.

MENDES, Evandra Hein; RINALDI, Ieda Parra Barbosa. Evaluación del aprendizaje en la educación física escolar. Pensar en movimiento, v. 18, n. 1, p. e42361, jun., 2020.

PONTES, Fernanda Rodrigues; ROSTAS, Márcia Helena Sauaia Guimarães. Precarização do trabalho do docente e adoecimento: COVID-19 e as transformações no mundo do trabalho, um recorte investigativo. Revista Thema, v. 18, n. Esp., p. 278-300, 2020.

MACHADO, Roseli Belmonte e colaboradores. Educação física escolar em tempos de distanciamento social: panorama, desafios e enfrentamentos curriculares. Movimento, v. 26, p. e26081, dez., 2020.

MONTIEL, Fabiana Celente. A educação física no Instituto Federal Sul-rio-grandense: desenvolvimento da autonomia do(a) educando(a). 2019. 199f. Tese (Doutorado em Educação Física). Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS, 2019.

MONTIEL, Fabiana Celente e colaboradores. Perfil dos professores de educação física do Instituto Federal Sul-Rio-Grandense. Journal of physical education, v. 32, n. 1, p. e-3224, mar., 2021.

MONTIEL, Fabiana Celente; ANDRADE, Danielle Muller. Trilhas virtuais no ensino médio integrado: uma experiência pedagógica em educação física escolar. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; SILVA, Maria Eleni Henrique da; MARTINS, Raphaell Moreira (Orgs.). Educação física e justiça social: experiências curriculares na educação básica. Curitiba, PR: CRV, 2022.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2011.

OLIVEIRA, Sidmar da Silva; SILVA, Obdália Santana Ferraz; SILVA, Marcos José de Oliveira. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Educação, v. 10, n. 1, p. 25-40, 2020.

SILVA, Antonio Jansen Fernandes da e colaboradores. A adesão dos alunos às atividades remotas durante a pandemia: realidades da educação física escolar. Corpoconsciência, v. 24, n. 2, p. 57-70, mai./ ago., 2020.

SILVA, Antonio Jansen Fernandes da e colaboradores. Desafios da educação física escolar em tempos de pandemia: notas sobre estratégias e dilemas de professores(as) no combate à Covid-19 (Sars-Cov-2). Cenários educacionais, v. 4, n. 10618, p. 1-27, 2021a.

SILVA, Marcos Antonio da. Uma abordagem crítica do conteúdo esporte nas aulas de educação física no ensino médio integrado. 2014. 111f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2014.

SILVA, Maria Eleni Henrique da; MARTINS, Raphaell Moreira. Reflexos da pandemia na Educação Física escolar: uma reflexão possível à luz de Paulo Freire. In: SILVA, Maria Eleni Henrique da; MARTINS, Raphaell Moreira (Orgs.). Pressupostos freireanos na educação física escolar: ação e movimentos para a transformação. Curitiba, PR: CRV, 2020. p. 25-48.

SILVA, Patrícia da Rosa Louzada da e colaboradores. Educação física e suas possibilidades no ensino remoto: relato de uma escola privada. Caderno de educação física e esporte, v. 19, n. 3, p. 1-7, 2021b.

SPIES, Márcia Franciele e colaboradores. Aspectos relacionados à atuação de professores/as de educação física durante o ensino remoto na pandemia da Covid-19. Caderno de educação física e esporte, v. 19, n. 3, p. 65-70, 2021.

Published

2022-03-29

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO BRASIL: DESAFIOS PÓS-PANDÊMICOS

How to Cite

PHYSICAL EDUCATION AT FEDERAL INSTITUTE SUL-RIO-GRANDENSE DURING THE COVID-19 PANDEMIC: CHALLENGES, DIFFICULTS AND FACILITIES. (2022). Corpoconsciência, 26(1), 133-149. https://doi.org/10.51283/rc.v26i1.13492

Most read articles by the same author(s)