SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE

Authors

  • Vinicius Aparecido Galindo viniciusgalindo@yahoo.com.br
    Centro Universitário do Norte Paulista

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.v25i1.11919


Keywords:

School Physical Education, Recreation, Culture

Abstract

This study aims at humanizing the learning process in order to expand the repertoire of pedagogical actions of teachers through Physical Education classes in a cultural perspective, in the sense of education for leisure. School Physical Education through education for leisure should be a space for transformation and observation of principles and values, allowing students to reflect critically and creatively beyond the school. In the methodological approach, we conducted a qualitative research of a bibliographic nature, based on research related to physical education, culture and leisure. For the studies of the investigated works, we carried out textual, thematic, interpretative and critical analysis. It is essential to develop Physical Education with meaning and significance to those who are learning, aiming at an education for leisure, articulating local knowledge with global knowledge in all human spheres.

References

CAMARGO, Luiz Octávio de Lima. O que é lazer. São Paulo: Brasiliense, 1986.

DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. 2. ed. Campinas: Papirus, 1994.

______. Educação Física e o conceito de cultura. 2. ed. Autores Associados, 2004.

DUMAZEDIER, Joffre. Questionamento teórico do lazer. Rio Grande do Sul: Celar/PUCRS, 1972.

FRAGA, Elisangela Aparecida Macedo; LOPES DA SILVA, Cinthia. Comunidades virtuais de internet: atualização do debate sobre lazer. Licere, v. 13, n. 3, p. 1-21, dez., 2010.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Lazer e Educação. 12. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

¬______. Pedagogia da animação. 10. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

______. Lúdico, educação e educação física. 4. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

OLIVEIRA, Rogério Cruz; DAOLIO, Jocimar. Educação intercultural e educação física escolar: possibilidades de encontro. Pensar a prática, v. 14, n. 2, p. 1-11, 2011.

PINTO, Leila Mirtes Santos de Magalhães. A recriação/ lazer no “jogo” da educação física e dos esportes. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 12, n. 1, 2, 3, p. 289-293, 1992.

______. Lazer e educação: desafios da atualidade. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Lazer e sociedade. Campinas, SP: Alínea, 2008.

RAMPAZZO, Lino. Metodologia científica: para os alunos dos cursos de graduação e pós-graduação. 3. ed. São Paulo: Loyola, 2002.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 21. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SCHWARTZ, Gisele Maria; MOREIRA, Jaqueline Castro Castilho. O ambiente virtual e o lazer. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Lazer e cultura. Campinas, SP: Alínea, 2007.

VAGO, Tarcísio Mauro. Pensar a educação física na escola: para uma formação cultural da infância e da juventude. Cadernos de formação RBCE, v. 1, n. 1, p. 25-41, 2009.

Published

2021-03-29

Issue

Section

Seção Temática - LAZER EM ESTUDOS E PESQUISAS

How to Cite

SCHOOL PHYSICAL EDUCATION FROM A CULTURAL PERSPECTIVE AND ITS INTERFACE WITH LEISURE. (2021). Corpoconsciência, 25(1), 187-202. https://doi.org/10.51283/rc.v25i1.11919