BETWEEN FUNERAL RITES AND RITUALS OF THE BOE BORORO OF MATO GROSSO AND THEIR IMPORTANCE FOR THE CULTURE OF SCHOOL LEARNING UNDER THE PERSPECTIVE OF LAW 11.645/2008 FROM A DECOLONIAL PERSPECTIVE

Authors

DOI:

10.48074/aceno.v11i25.16374

Abstract

this article briefly discusses the history of Law 11.645/2008, its importance and how it interacts with the culture of the Boe Bororo People, especially the rites and rituals of indigenous funerals. The aim is to show the ritual, the importance of getting to know indigenous peoples, their culture and valuing and respecting their history and knowledge. This cultural shift is important to preserve and recognize their importance and avoid epistemicides of indigenous peoples, allowing intercultural education towards a change of rationality and appreciation of other cultures.

 

Author Biography

Eder Carlos Cardoso Diniz, INSTITUTO FEDERAL BAIANO, CAMPUS XIQUE-XIQUE

Professor efetivo de História no IFBaiano, Xique-Xique, desde 2022. Atuou como professor efetivo do Instituto Federal de Rondônia de 2015 a 2022. Foi Coordenador de Formação Inicial e Continuada-CFIC (2019-2020), chefe do Departamento de Extensão-DEPEX (2016-2019), no Instituto Federal de Rondônia/Campus Vilhena .Foi professor contratado da Universidade Federal de Mato Grosso/Rondonópolis, trabalhando no Departamento de Pedagogia.Possui mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso/Campus Rondonópolis, onde foi bolsista REUNI e tem licenciatura em História, pela mesma instituição. Integra os grupos de pesquisa InvestigAção (UFMT/Rondonópolis) , GPEL (IFRO/Vilhena) e GEP (UNIR/ Vilhena).Todos os grupos de pesquisa são devidamente cadastrados e certificados pelo CNPQ. Atualmente desenvolve pesquisas, tendo como objeto de estudo: Políticas Públicas da Educação , Formação e identidade docente na educação profissional e ensino médio nos IFs, educação escolar indígena, povos indígenas, interculturalidade, formação de pesquisadores indígenas, formação de professores. Ultimamente tem se dedicado em publicações de artigos de livros e periódicos sobre a temática Educação Escolar Indígena e Interculturalidade.

Published

2024-09-02