This is an outdated version published on 2020-10-01. Read the most recent version.

Representations of deaf teachers graduated in Brazilian sign language (Libras)

a critical discourse analysis

Authors

  • Tulio Adriano Alves Gontijo tuliolibras@gmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso
  • Solange Maria de Barros tuliolibras@gmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso
  • Jussivania de Carvalho Vieira Batista Pereira tuliolibras@gmail.com
    Universidade Federal de Mato Grosso

Abstract

This paper aims to analyze the discursive representations of deaf teachers, trained in Letras Libras College, from the Federal University of Mato Grosso. Data were collected through semi-structured interviews with three teachers. As the theoretical basis, we use the training language teachers in Brazil; Albres (2016); the critical realism philosophy by Bhaskar (1989), the critical discourse analysis theory by Fairclough (2003), and the systemic- functional linguistics (LSF) by Halliday (2004). The preliminary results show off the teachers does not feel prepared for the Libras teaching, and that they see the need to continue with their training.

Author Biographies

  • Tulio Adriano Alves Gontijo, Universidade Federal de Mato Grosso
    Graduando em Letras Libras, professor de tradução e interpretação e tradutor intérprete de Libras/Lingua Portuguesa da Universidade Federal de mato Grosso.
  • Solange Maria de Barros, Universidade Federal de Mato Grosso

    Professora adjunta. Fundadora e coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa Emancipatória em Linguagem – NEPEL. Pós-doutorado realizado na Universidade de Londres, sob a orientação de Roy Bhaskar. É professora efetiva do curso de Letras-Inglês da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT/CUR). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1708-8657

  • Jussivania de Carvalho Vieira Batista Pereira, Universidade Federal de Mato Grosso

    Doutoranda em Estudos de Linguagem pelo Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGEL/UFMT). Participa do grupo de pesquisa vinculado ao CNPq "Formação crítica de educadores de línguas, análise crítica do discurso e realismo crítico"

Published

2020-10-01

Versions

How to Cite

Representations of deaf teachers graduated in Brazilian sign language (Libras): a critical discourse analysis. (2020). Revista Diálogos, 8(2), 263-281. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/11224