Ballroom Community in Manaus: crossings, subversion and political resistance in Amazonas
DOI:
https://doi.org/10.29327/2410051.8.23-18Abstract
The objective of this article is to discuss the dynamics of reproduction and subversion of the Ballroom scene in Manaus as spaces of political resistance. It seeks to analyze whether the Ballroom can tension normativities and act as a strategy of resistance in the face of structures of racial, gender and class exclusion. Ballroom Culture, originating in the 60s and 70s in Harlem, New York, is a space of resistance for marginalized people, such as LGBTQIAP+, black and Latino people. The methodology adopted is ethnographic, with participant observation, field diaries and semi-structured interviews, and uses the Foucaultian approach to analyze the dynamics of subversion and reproduction in the interactions of this community. Through the analysis of the discourses given by the interlocutors in this research, it will be described how the Ballroom Scene in Manaus is an example of how social organization, community sense and art can be used as a form of resistance, as well as a space to understand the histories of exclusion and discrimination of minority populations. These reflections allow us to understand the importance of these movements for the expansion and reaffirmation of safe spaces for LGBTQIAP+ people, the black population, and indigenous peoples.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 O autor detém os direitos autorais do texto e pode republicá-lo desde que a REBEH seja devidamente mencionada e citada como local original de publicação.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A submissão de trabalho(s) científico(s) original(is) pelos autores, na qualidade de titulares do direito de autor do(s) texto(s) enviado(s) ao periódico, nos termos da Lei 9.610/98, implica na cessão de direitos autorais de publicação impressa e/ou digital à Revista Brasileira de Estudos de Homocultura (REBEH), do(s) artigo(s) aprovado(s) para fins da publicação, em um único número da Revista, autorizando-se, ainda, que o(s) trabalho(s) científico(s) aprovado(s) seja(m) divulgado(s) gratuitamente, sem qualquer tipo de ressarcimento a título de direitos autorais, por meio do site da Revista, para fins de leitura, impressão e/ou download do arquivo do texto, a partir da data de aceitação para fins de publicação. Portanto, os autores ao procederem a submissão do(s) artigo(s) à Revista, e, por conseguinte, a cessão gratuita dos direitos autorais relacionados ao trabalho científico enviado, têm plena ciência de que não serão remunerados pela publicação do(s) artigo(s) no periódico.
A Revista encontra-se licenciada sob uma Licença Creative Commons 4.0 Internacional, para fins de difusão do conhecimento científico, conforme indicado no sítio da publicação.
Os autores declaram expressamente concordar com os termos da presente Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a submissão caso seja publicada por esta Revista.

