BETWEEN DISCIPLINES AND SILENCES

THE (IN)VISIBILITY OF GENDER IN PHYSICAL EDUCATION CURRICULA IN MATO GROSSO

Authors

  • Adão Rodrigues de Sousa adao.sousa@unemat.br
    Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e19936


Keywords:

Physical Education, Gender, Curriculum, Teacher Training

Abstract

In an educational context still marked by gender inequalities and the invisibility of non-hegemonic identities, it becomes urgent to rethink teacher education curricula from a critical and inclusive perspective. This article presents a section of a research project developed within the Graduate Program in Physical Education at the Federal University of Mato Grosso (UFMT). It aims to critically analyze the inclusion of gender-related issues in the curricula of Physical Education degree programs offered by public Higher Education Institutions (HEIs) in the state of Mato Grosso, Brazil. This is a qualitative, descriptive study, based on documentary analysis of the Pedagogical Course Projects (PPCs). The curricula of five campuses belonging to public institutions in the region were examined. The analysis revealed weaknesses in the approach to gender issues, which, when present, appear in a transversal and fragmented manner, with few specific curricular components dedicated to the topic. The absence of stronger guidelines to promote gender equity and respect for diversity in initial teacher education was also observed. It is concluded that there is an urgent need for curricular reform that effectively incorporates gender discussions, contributing to the preparation of teachers capable of working in diverse, inclusive, and socially committed school environments.

 

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2016.

BETTI, Mauro; ZULIANI, Luiz Roberto. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 1, n. 1, p. 73-81, 2002.

DEVIDE, Fabiano Pries et al. Estudos de gênero na educação física brasileira. Motriz, v. 17, p. 93-103, 2011.

DINIS, Nilson Fernandes. Educação, relações de gênero e diversidade sexual. Educação & sociedade, v. 29, p. 477-492, 2008.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de formação RBCE, v. 1, n. 2, p. 71-83, 2010.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Informação e documentação em esporte, educação física e lazer: o papel pedagógico do Centro de Memória do Esporte. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 25, n. 1, p. 9-24, 2003.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE MATO GROSSO. Projeto pedagógico do curso: licenciatura em educação física. Cuiabá, MT: IFMT, 2022. Disponível em: https://ensino.cba.ifmt.edu.br/conteudo/pagina/educacao-fisica-licenciatura/. Acesso em: 04 abr. 2025.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2004.

NEIRA, Marcos Garcia. A abordagem das diferenças no currículo cultural da educação física. Revista humanidades e inovação, v. 7, p. 41-56, 2020.

NEIRA, Marcos Garcia. Valorização das identidades: a cultura corporal popular como conteúdo do currículo da Educação Física. Motriz, v. 13, n. 3, p. 174-180, 2007.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. As dimensões política, epistemológica e pedagógica do currículo cultural da educação física. In: BOSSLE, Fabiano; ATHAYDE, Pedro; LARA, Larissa. Educação física escolar. Natal, RN: EDUFRN, 2020.

NEVES, Luciene. Currículo de licenciatura em educação física e políticas educacionais de gênero e diversidade sexual: articulações (im)possíveis. 2014. 160f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2014.

OLIVEIRA JÚNIOR, Jorge Luiz de; NEIRA, Marcos Garcia. Significações dos estudantes sobre o currículo cultural da Educação Física. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 42, p. 1-8, 2020.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Formação docente: conhecimento científico e saberes dos professores. Ariús, v. 13, n. 2, p. 121-132, 2007.

SILVA, Gabriella Gonçalves Mendes da; MARANI, Vitor Hugo. Gênero, sexualidade e educação física: reflexões acerca do currículo em universidades federais brasileiras. Revista espaço do currículo, v. 15, n. 3, p. 1-15, 2022.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2016.

SOUSA, Adão Rodrigues de. As relações de gênero nos currículos de licenciaturas em educação física de instituições de ensino superior públicas do estado de Mato Grosso. 2024. 146f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT, 2024.

UFMT - UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Projeto pedagógico do curso de licenciatura em educação física. Cuiabá, MT: UFMT, 2023. Disponível em: https://www.ufmt.br/curso/educacaofisicalic/pagina/sobre-o-curso/7151. Acesso em: 04 abr. 2025.

UNEMAT - UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MATO GROSSO. Projeto político pedagógico: educação física - licenciatura. Cáceres, MT: UNEMAT, 2013. Disponível em: https://caceres.unemat.br/faculdades/facis/graduacao/educacao-fisica-licenciatura-graduacao-presencial-matutino-caceres/projeto-politico-pedagogico. Acesso em: 04 abr. 2025.

Published

2025-12-11

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA E FORMAÇÃO

How to Cite

BETWEEN DISCIPLINES AND SILENCES: THE (IN)VISIBILITY OF GENDER IN PHYSICAL EDUCATION CURRICULA IN MATO GROSSO. (2025). Corpoconsciência, 29, e19936. https://doi.org/10.51283/rc.29.e19936