“AND THE WHITE PERSON SAID: HE HAD TO BE A QUOTA MEMBER!”

THE RACISM SUFFERED BY BLACK FEMALE QUOTA UNIVERSITY STUDENTS IN THE PHYSICAL EDUCATION COURSE

Authors

  • Thais Priscila de Souza Santos thaisprisciladesouza@gmail.com
    Universidade Estadual de Montes Claros
  • Camila Rabelo Andrade camila.randrade2211@gmail.com
    Universidade Estadual de Montes Claros
  • Carlos Rogério Ladislau crladislau7@gmail.com
    Universidade Estadual de Montes Claros
  • Carla Chagas Ramalho carla.ramalho@unimontes.br
    Universidade Estadual de Montes Claros
  • Fernanda de Souza Cardoso fernanda.cardoso@unimontes.br
    Universidade Estadual de Montes Claros

DOI:

https://doi.org/10.51283/rc.29.e20020


Keywords:

Black Women, University Students, Racism, Racial Quotas

Abstract

The objective of study was to investigate racism experienced by black female university students enrolled in the Physical Education Degree program at the State University of Montes Claros (Unimontes/MG) under the quota system. This is a descriptive study with a qualitative approach to data. The study included women who were racial quota students in the Physical Education Degree program, at the Unimontes/MG, enrolled from the second semester of 2021 to the first semester of 2023, being students from different periods. The instrument used for data collection was a semi-structured interview, and the data were analyzed according to a proposal called “interpretation of meanings,” presented by Gomes et al. (2005). It was concluded that, at the university, this racism mainly takes the form of recreational racism and veiled racism. With regard to the quota system, understand quotas as a right and an opportunity for social advancement.

Author Biography

  • Fernanda de Souza Cardoso, Universidade Estadual de Montes Claros

    L

References

ALBERNAZ, Pablo de Castro; CARVALHO, José Jorge de. Encontro de saberes: por uma universidade antirracista e pluriepistêmica. Horizontes antropológicos, n. 63, p. 333-358, 2022.

ALCÂNTARA, Monaliza Silva de; SILVA JÚNIOR, Paulo Roberto da. Uma investigação sobre as trajetórias de mulheres negras na universidade pública. Revista Amazônica, v. 25, n. 2, p. 127-163, 2020.

ALMEIDA, Marcos Antônio Silva de. A lei de cotas (Lei nº 12.711/2012) e o ingresso nas universidades públicas como mecanismo de política pública antirracista. 2022. 91f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, 2022.

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

BERSANI, Humberto. Aportes teóricos e reflexões sobre o racismo estrutural no Brasil. Revista extraprensa, v. 11, n. 2, p. 175-196, 2017.

BERTH, Joice. Empoderamento. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BRASIL. Lei nº 7.716, de 5 de janeiro de 1989. Define os crimes resultantes de preconceito de raça ou de cor. Brasília, DF, Casa Civil, 1989.

COUTINHO, C. L. R. A estética e o mercado produtor-consumidor de beleza e cultura. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 26. Anais... São Paulo: ANPUH, 2011.

EVARISTO, Conceição. Literatura negra: uma poética de nossa afro-brasilidade. Scripta, v. 13, n. 25, p. 17-31, 2009.

FRANCESCHI, Natalyta Cosmo de Souza; SANTOS, Daniel Kerry dos. Efeitos dos padrões estéticos da branquitude e do racismo nas experiências de mulheres negras. Nova perspectiva sistêmica, v. 31, n. 72, p. 82-99, 2022.

GODOI, Marciano Seabra de; SANTOS, Maria Angélica dos. Dez anos da lei federal das cotas universitárias: avaliação de seus efeitos e propostas para sua renovação e aperfeiçoamento. Revista de informação legislativa, v. 58, n. 229, p. 11-35, 2021.

GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/0. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada e Alfabetização e Diversidade, 2005.

GOMES, Nilma Lino. O combate ao racismo e a descolonização das práticas educativas e acadêmicas. Revista de filosofia aurora, v. 33, n. 59, p. 435-454, 2021.

GOMES, Nilma Lino; SILVA, Paulo Vinícius Baptista da; BRITO, José Eustáquio de. Ações afirmativas de promoção da igualdade racial na educação: lutas, conquistas e desafios. Revista educação socialista, v. 42, p. 1-14, 2021.

GOMES, Nilma Lino. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de estereótipos ou ressignificação cultural? Revista brasileira de educação, n. 21, p. 40-51, 2002.

GOMES, Romeu et al. Organização, processamento, análise e interpretação dos dados: o desafio da triangulação. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. Avaliação por triangulação de métodos: abordagem de programas sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2006.

GONÇALVES, Maria Elizete; RODRIGUES, Luciene; IDE, Maria Helena de Souza. Implantação do sistema de cotas na Unimontes e análise da dependência entre alunos cotistas e não cotistas dos cursos do Centro de Ciências Humanas (CCH). Caminhos da história, v. 17, n. 1 e 2, p. 49-72, 2012.

GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de negro. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista ciências sociais hoje, v. 1, n. 2, p. 223-244, 1984.

HENRIQUES, Cibele da Silva. Do trabalho doméstico à educação superior: a luta das mulheres trabalhadoras negras pelo direito à educação superior. Revista O social em questão, v. 20, n. 37, p. 153-172, 2017.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

IBGE. Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. 2019. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/estatisticas/multidominio/genero/20163-estatisticas-de-genero-indicadores-sociais-das-mulheres-no-brasil.html>. Acesso em: 25 abr. 2025.

JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Ática, 2014.

MARTINS, Zilda et al. Do racismo epistêmico às cotas raciais: a demanda por abertura na universidade. Revista eco pós, v. 21, n. 3, p. 122-145, 2018.

MEIRA, André Vinícius Carvalho. O princípio da igualdade e as cotas raciais no Brasil. Alethes, n. 3, p. 11-28, 2011.

MOREIRA, Adilson. Racismo recreativo. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

MUNANGA, Kabengele. Políticas de ação afirmativa em benefício da população negra no Brasil: um ponto de vista em defesa de cotas. Revista sociedade e cultura, v. 4, n. 2, p. 31-43, 2001.

OLIVEIRA, Fátima. Ser negro no Brasil: alcances e limites. Estudos avançados, v. 18, n. 50, p. 57-60, 2004.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta Brasil, 2023.

QUEIROZ, Rafaele Cristina de Souza. Os efeitos do racismo na autoestima da mulher negra. Cadernos de gênero e tecnologia, v. 12, n. 40, p. 213-230, 2019.

SANTOS, Luane Bento dos. Para além da estética: uma abordagem etnomatemática para a cultura de trançar cabelos nos grupos afro-brasileiros. 2013. 122f. Dissertação (Mestrado em Relações Étnicorraciais). Centro Federal de Educação e Tecnologia Celso Suckson da Fonseca, Rio de Janeiro, 2013.

SANTOS, Milton. Ser negro no Brasil hoje. In: FOLHA DE SÃO PAULO. O país distorcido – O Brasil, a globalização e a cidadania. São Paulo: Publifolha, p. 157-161, 2002. Disponível em: <https://www.academia.edu/download/56502336/Ser_negro_no_Brasil_hoje.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2023.

SILVA, Raquel do Rosário et al. Racismo recreativo no Brasil: uma análise do caso vivenciado pelo professor de geografia, João Luiz Pedrosa, no Big Brother Brasil 2021 (BBB 21). CiFEFiL, Rio de Janeiro, v. 14, p. 1-17, 2021.

TEIXEIRA, Vitor Hugo; MARQUES, Ana Maria. Cotas para pessoas negras: a inclusão e o combate ao racismo na universidade. Oficina do historiador, v. 14, n. 1, p. 1-15, 2021.

THEODORO, Mário. A sociedade desigual: racismo e branquitude na formação do Brasil. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

VALÉRIO, Ana Cristina de Oliveira et al. Racismo e participação social na universidade: experiências de estudantes negras em cursos de saúde. Cadernos brasileiros de terapia ocupacional, São Paulo, v. 29, p. 1-19, 2021.

Published

2025-08-04

Issue

Section

Seção Temática - EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR E AFRORREFERÊNCIAS

How to Cite

“AND THE WHITE PERSON SAID: HE HAD TO BE A QUOTA MEMBER!”: THE RACISM SUFFERED BY BLACK FEMALE QUOTA UNIVERSITY STUDENTS IN THE PHYSICAL EDUCATION COURSE. (2025). Corpoconsciência, 29, e20020. https://doi.org/10.51283/rc.29.e20020