PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE

Authors

  • Lourenço Nunes Batista Silva lourenco-nunes@hotmail.com
    Secretaria de Educação de Juazeiro do Norte

DOI:

10.51283/rc.27.e14907

Keywords:

Physical Education, Teaching Learning, Recomposition of Learning

Abstract

The article contemplates the issues of education (recomposition of learning) in the midst of the process of resuming face-to-face teaching following the greatest catastrophe in contemporary world health, the COVID-19 pandemic, specifically addressing the work of elementary school teachers II who work in school physical education in Juazeiro do Norte - CE. The objective of the present study was to identify which methodological strategies are used by physical education teachers to meet the need to recompose learning in the midst of the resumption of face-to-face teaching, using a quantitative and qualitative methodology. Five methodologies used were identified in order to meet the needs of recomposition: content review, tutoring (developed in an interdisciplinary way), playfulness, diagnostic evaluation and cooperation activities.

References

BARBIERI, Maiura dos Santos; PIRES, Cristiane Montagner. A ludicidade como pressuposto metodológico no processo de ensino-aprendizagem. Revista ibero-americana de humanidades, ciências e educação, v. 8, n. 8, p. 313-324, 2022.

BRASIL, Conselho Nacional de Saúde. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Resolução nº 510/2016, (24, maio 2016). Disponível em: <http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf>. Acesso em: 21 set. 2022.

BRACHT, Valter. Os elementos constitutivos de uma teoria da educação física e o universo simbólico de legitimação. In: BRACHT, Valter. Educação física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que pode ser. Ijuí, RS: UnijuíÍ, 2019.

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006.

CHAVES, Guilherme Silva; ALMEIDA, Adriana Correia; SILVA, Carlos Cezar da. Revisão de conteúdo: um relato de experiência obtido no Residência Pedagógica. In: ENCONTRO DAS LICENCIATURAS - EDUCAÇÃO EM FOCO, 7, 2022. Anais... Inconfidentes, MG: Instituto Federal do Sul de Minas Gerais, 2022.

DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto, Portugal: Porto Editora, 2001.

FEITOSA, Murilo Carvalho e colaboradores. Ensino remoto: o que pensam os alunos e professores? In: CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO (CTRL+E), 5, 2020. Anais... João Pessoa, PB, 2020.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

______. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUARALDO, Sônia Regina. Recomposição da aprendizagem: dialogando sobre as práticas de implementação. São Paulo: Instituto Gesto, 2022.

JUAZEIRO DO NORTE. Edital de nº 001/2019. Diário Oficial do Município nº 4948/2019 [Concurso Público]. Juazeiro do Norte: Órgão oficial do município, 2019.

MENDES, Ijosiel e colaboradores. A importância da ludicidade no processo de ensino aprendizagem. Revista científica multidisciplinar, v. 3, n. 12, p. 1-11, 2022.

MINASSE, Maria Henriqueta Sperandio Garcia Gimenes e colaboradores. Turismo, gastronomia & pesquisa científica: uma análise descritiva dos Grupos de Pesquisa CNPq. Revista iberoamericana de turismo, v. 12, n. 1, p. 139-161, 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, n. 34, p. 351-364, 2020.

NAHAS, Markus Vinicius. Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. 7. ed. Florianópolis, SC: Autor, 2017.

NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; VALDEGIL, Daniel de Assis; SABINO, Raquel do Nascimento. Ensino remoto emergencial durante a pandemia de COVID-19 no Brasil: o estado da arte. Revista do Pemo, v. 3, n. 2, p. 1-17, 2021.

NOVAIS, Edcleide da Silva Pereira; MENDONÇA, Daelcio Ferreira Campos. Fora da escola não pode! busca ativa escolar na pandemia. Revista latino-americana de estudos científicos, v. 2, n. 10, p. 191-200, 2021.

OLIVEIRA, A. S.; SANTOS, K. L. RELATO DE EXPERIÊNCIA: O uso de modelos didáticos construídos com massinha de modelar como proposta de revisão do conteúdo de citologia. In: SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 10, SEMINÁRIO DA PÓS-GRADUAÇÃO DO IFNMG, 2, 2022. Anais... Diamantina, MG: Instituto Federal do Norte de Minas Gerais, 2022.

OLIVEIRA, Islânia; TEIXEIRA, Magda Vanessa; COSTA, Noelle. A importância da ludicidade na educação infantil. Campo do saber, v. 8, n. 1, p. 61-72, 2022.

PAGLIARINI, Ariadne Carla Fagotti e colaboradores. Impactos da pandemia no processo de alfabetização nos anos iniciais do ensino fundamental. Conjecturas. v. 22, n. 12, p. 272-280, 2022.

RAMOS, Maria Luiza. Recomposição das aprendizagens: por que fazer e o que significa? Revista nova escola. Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: <https://eloseducacional.com/educacao/recomposicao-das-aprendizagens/>. Acesso em: 14 out. 2022.

ROLIM, Ronnielle Cabral. Impactos do ensino tradicional durante a retomada das aulas presenciais. Revista científica multidisciplinar, v. 3, n. 4, p. 1-9, 2022.

SILVA, Luana Jaqueline da e colaboradores. Carreira docente educação física: história de vida de uma professora emérita. Movimento, v. 24, n. 1, p. 199-214, 2018.

SILVA, Núbia Maria da. A importância do lúdico no processo de ensino aprendizagem na educação infantil. 2022. 39f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia). Centro Universitário do Planalto Central Apparecido dos Santos. Gama, DF, 2022.

SOUZA, Dominique Guimarães de; MIRANDA, Jean Carlos. Desafios da implementação do ensino remoto. Revista da Universidade Federal de Roraima, v. 4, n. 12, p. 81-89, 2020.

UNICEF, Brasil; CENPEC, Educação. Cenário da exclusão escolar no Brasil: um alerta sobre os impactos da pandemia da covid-19 na educação. 2021 Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/relatorios/cenário-da-exclusão-escolar-no-brasil>. Acesso em: 14 out. 2022.

Published

2023-07-11

How to Cite

Silva, L. N. B. (2023). PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE. Corpoconsciência, 27, e14907. https://doi.org/10.51283/rc.27.e14907