DESENROLA! PODCAST
EDUCATIONAL TOOL ON GENDER AND SEXUALITY FOR PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.51283/rc.28.e17743Keywords:
Genres, Sexualities, LGBTPhobia, School Physical Education, AttitudesAbstract
The DESENROLA! podcast aims to provide an educational tool for physical education teachers on issues related to gender, sexuality, prevention and combating LGBT+phobia. The master's thesis sought to investigate the knowledge of five teachers and a physical education teacher from the city of Xique-Xique/BA about genders and sexualities, as well as the attitudes of omission, prevention and/or combating LGBT+phobias in physical education classes. physical education. To this end, a focus group was held divided into three categories: perceptions of LGBT+Phobias, Knowledge about genders and sexualities and Anti-LGBT+Phobic Attitudes. The doubts raised by participants during these meetings inspired the Podcast episodes. The results of this research highlighted the growing recognition of the importance of these approaches, but revealed gaps in teachers' knowledge and practice, often due to a lack of preparation in initial and continuing training. Furthermore, outdated and crystallized concepts about sexual and gender identities were identified, constructed based on references from cis-heteronormative culture, with the development and implementation of the educational podcast being a relevant initiative to raise awareness about sexual and gender diversities, contributing to combat LGBTphobia in Physical Education and create a more welcoming school environment.
References
AQUILINO, Simone Martins. Entre jovens invisíveis e corpos silenciados: manifestações das sexualidades e a homofobia (des)veladas nas aulas de educação física. 158f. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2020.
COELHO, Gilson Gomes; Desidério, Plábio Marcos Martins; ROCHA, Luisa Pereira. Afinal, o que é a LGBTFobia? Revista brasileira de sexualidade humana, v. 34, p. 1-9, 2023.
DAÓLIO, Jocimar. Educação física brasileira: autores a atores da década de 1980. Campinas, SP: Papirus, 1998.
DARIDO, Suraya Cristina. Educação física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.
DEMO, Pedro. Pesquisa qualitativa: busca de equilíbrio entre forma e conteúdo. Revista latino-americana de enfermagem, v. 6, p. 89-104, 1998.
LIMA, Augusto Corrêa. Percepções e debates sobre gêneros e sexualidades com professores e professoras de educação física da cidade de Xique-Xique/BA na construção de atitudes anti-LGBTFóbicas. 156f. 2024. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, BA, 2024.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: das afinidades políticas às tensões teórico-metodológicas. Educação em revista, n. 46, p. 201-218, 2007.
ROSA, Eli Bruno do Prado Rocha. Cisheteronormatividade como instituição total. Cadernos PET-filosofia, v. 18, n. 2, p. 59-103, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Corpoconsciência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
-
A Revista Corpoconsciência da Universidade Federal de Mato Grosso está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional. Baseado no trabalho disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/index.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).