GENDER RELATIONS: NOTES OF AN EXPERIENCE-INTERVENTION IN SCHOOL

Authors

DOI:

10.48074/aceno.v8i18.13732

Abstract

With this report, we aim to share the experience of an intervention workshop held in a public elementary school, in dialogue with conceptual operators of gender and sexual differences, in an intersectional perspective. Taking the school floor as our territory, we were inspired by cartography and the concepts of processuality, becoming and affection, coined by authors such as Deleuze and Guattari. Based on the perspective of Critical School and Educational Psychology and Historical-Cultural Psychology, we distance ourselves from practices that individualize the school complaint in the child, student, in order to consider the relationships built in the schooling process. Based on the demand of a fourth-year teacher, about a child, a student who blurred the socially predominant gender boundaries, the intervention workshop was built, thinking, above all, of institutional involvement in relation to gender issues raised at school. In view of the reported experience, we risk, at the end, outlining four clues that rethink pedagogical practices towards new forms of gender relations, (re)inventing the very notion of childhood.

Keywords: Childhood. Sexualities. Gender. School complaint.

Author Biographies

Simone Vieira de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação e licenciatura em Psicologia pela Universidade do Sul de Santa Catarina (1995). Especialização em Psicologia e Saúde Coletiva pela Universidade do Sul de Santa Catarina (1996). Formação Clínica em Gestalt-Terapia pelo Centro de Estudos e Formação em Gestalt-Terapia do Paraná (1998); mestrado em Psicologia pela Universidade Federal do Paraná (2003); doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2021). Trabalhou como psicóloga clínica dentro do contexto hospitalar e consultório de 1996 a 2013. Professora Adjunta no Departamento de Metodologia de Ensino, do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Membro do Laboratório de Psicologia Escolar e Educacional (LAPEE) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Violências (NUVIC) da Universidade Federal de Santa Catarina. Desenvolve trabalhos e pesquisas nas seguintes áreas e/ou temas: psicologia escolar e educacional, infância, trajetórias de escolarização e medicalização da educação.

Ematuir Teles de Sousa, Faculdade Guilherme Guimbala e Faculdade Bom Jesus IELUSC

Doutorando e Mestre em Psicologia pelo Programa de Pós Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2017); Especialista em Psicologia Clínica Gestáltica pelo Instituto Granzotto de Psicologia (2017); Possui graduação em Psicologia pela Universidade do Sul de Santa Catarina - Campus Grande Florianópolis (2013); Possui Formação em Gênero e Sexualidade pela UFSC (2013). Foi Conselheiro Presidente da Comissão de Direitos Humanos e membro da diretoria do Conselho Regional de Psicologia de Santa Catarina - CRP-12 (Gestão 2016-2019); Integra a Comissão Nacional de Direitos Humanos do Conselho Federal de Psicologia (Gestão 2017-2019 e Gestão 2020-2022) ; Professor do curso de formação plena em Gestalt-terapia no Instituto Granzotto de Psicologia Clínica Gestáltica. Professor do curso de Psicologia na ACE - Faculade Guilherme Guimbala (Joinville). Professor do Curso de Psicologia do IELUSC (Joinville); Possui experiência e desenvolve palestras na área de Psicologia Social, atuando principalmente nos seguintes temas: Direitos Humanos, Gênero e Sexualidades, Gênero e Educação, Despatologização das Travestilidades e Transexualidades. Atua como psicólogo clínico.

Published

2022-09-12