LITERATURE AND EDUCATION FOR DIVERSITY

Authors

  • Silvania Núbia Chagas silvania.chagas@upe.br
    Universidade de Pernambuco
  • José Aldo Ribeiro da Silva ribeirosilva19@hotmail.com
    IFPB

Keywords:

Literature, Education, Diversity

Abstract

The objective of this work is to demonstrate how literary texts can provide multicultural education (Gadotti, 1992), since a bias in Brazilian literature, considered Afro-Brazilian, portrays the problems of the most vulnerable populations, putting education at risk.” westernized” that has been taking place in the country over time. To this end, the methodology adopted is qualitative and bibliographic in nature. As a result, it seeks to demonstrate that the reflection provided by literary texts can be very useful for an education that targets cultural diversity (Munanga, 2008). Contemplating diversity in a country like Brazil is extremely necessary, given the composition of its culture. A hybrid culture, made up of several ethnicities, which contains several stereotypes created since the time of slavery. Given this, issues such as gender, race and class need to be addressed with the greatest urgency. To this end, the analysis of literary texts originating from Afro-Brazilian literature and their application are essential.

References

ALMEIDA, S. L. Racismo estrutural. São Paulo: Editora Jandaíra, 2019.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

CANEN, A. Multiculturalismo e identidade escolar: desafios e perspectivas para repensar a cultura escolar. In: OLIVEIRA, Iolanda. (Org.). Programa de Educação sobre o Negro na Sociedade Brasileira – PENESB. Rio de Janeiro: Quartet / Niterói: Eduff, 2006. (Cadernos PENESB; 6)

COLLINS, P. H. BILGE, S. Interseccionalidade. Trad. Rane Souza. São Paulo: Boitempo, 2021.

EVARISTO, C. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2016.

GADOTTI, M. Diversidade cultural e educação para todos. Rio de Janeiro: Graal, 1992.

GUIMARÃES, G. A cor da ternura. Ilustrações Saritah Barboza. São Paulo: FTD, 1998.

HUTCHEON, L. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Trad. Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago Ed., 1991.

JESUS, C. M. de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. S. Paulo: Ática, 2000.

LUGONES, M. Rumo a um feminismo descolonial. Revista Estudos Feministas, Nº. 3 – Vl. 22. Florianópolis/SC: UFSC, setembro-dezembro/2014, p. 935-952. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/36755/28577. Coletado em novembro/2022.

MARTINS, L. A fina lâmina da palavra. In: DUARTE, E. A; FONSECA, M. N. (Orgs.). Literatura e afrodescendência no Brasil: antologia crítica, vl. 4 (História, teoria, polêmica). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

MIGNOLO, W.. El pensamiento des-colonial, desprendimiento y apertura: un manifiesto. Disponível em: www.tristestopicos.org. Coletado em 10 de novembro de 2022.

MUNANGA, K. Apresentação. In: MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2008.

OLIVEIRA, I. D. Identidade negada e o rosto desfigurado do povo africano (Os Tsongas). São Paulo: Annablume: Universidade Católica de Goiás, 2002.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder y clasificación social. Clacso, 2014, p. 285-326. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140506032333/eje1-7. Acesso em: 03 maio.2021.

SEGATO, R. Crítica da colonialidades em oito ensaios: e uma antropologia por demanda. Trad. Danielli Jatobá, Danú Gontijo. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

SHOHAT, E; STAM, R. Do eurocentrismo ao policentrismo. In: Crítica da imagem eurocêntrica. Trad. Marcos Soares. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

SOUZA, F.S. Arte, Educação e Cidadania. In: OLIVEIRA, I. (Org.). Programa de Educação sobre o Negro na Sociedade Brasileira – PENESB. Rio de Janeiro: Quartet / Niterói: Eduff, 2006. (Cadernos PENESB; 6).

SPIVAK, G. C. Pode o subalterno falar? Trad. Sandra Regina Goulart Almeida et al... Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

TORRES, C.A. Democracia, educação e multiculturalismo: dilemas da cidadania na sociedade multicultural. Petrópolis: Vozes, 2001.

Published

2024-12-29