PLNM for basic education

the state of the art of the Manaus case

Authors

Abstract

For over a decade, Brazil has been following a new migratory flow: the arrival of immigrants and refugees, especially to the northern region of the country. As a result, the school community suffered an immediate impact, notably in the emergence of teaching Portuguese as a non-native language. Our text proposes to, tracing a brief overview of the sociolinguistic scenario of the city of Manaus, investigate the articulation between postgraduate research and the present school and sociolinguistic reality. Our results point to a mismatch between the demands of society and the interests of graduate studies.

Author Biographies

Jefferson Evaristo, UERJ

Pós-doutorando em Língua Portuguesa pela UPM (2021), doutor em Língua Portuguesa pela UERJ (2020) e doutor em Letras Neolatinas (língua italiana) pela UFRJ (2019). Mestre em Letras Neolatinas pela UFRJ. Formado em Letras Português/Italiano e especialista em Língua Italiana - Tradução, ambos pela UERJ. Atualmente é professor de Língua Portuguesa na UERJ. Desenvolve pesquisa nas seguintes áreas: Internacionalização da língua portuguesa; Políticas linguísticas; Ensino de português língua materna e não materna; Materiais de leitura e produção de textos em Língua Portuguesa; Contato Linguístico.

Antonio José da Silva, UERJ

Professor da rede pública estadual de ensino do Amazonas, pesquisa ensino de português para estrangeiros nas escolas públicas de Manaus, com pesquisa abrigada no Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; conselheiro municipal de educação de Manaus.

Published

2021-12-28

How to Cite

Evaristo, J., & Silva, A. J. da . (2021). PLNM for basic education: the state of the art of the Manaus case. Revista Diálogos, 9(3). Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/12910