Aprendizagem cooperativa e representações sociais na Educação Física: um estudo com alunos do Ensino Médio Técnico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/dvce0q38


Keywords:

Cooperative learning, Physical Education, Social values, Social representations

Abstract

The study investigated the impact of cooperative learning in high school Physical Education, focusing on promoting cooperation and unity. It explored students’ social representations using Central Nucleus Theory, analyzing how structured cooperative learning and sports events influence pro-social behaviors, promoting responsibility, respect, and enjoyment. The study employed the Free Word Association Technique and matrix analysis with IRaMuTeQ software to identify central and peripheral elements in social representations. Results highlighted the importance of organization, responsibility, respect, unity, and enjoyment in sports events, emphasizing the positive influence of these values on the formation of engaged citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Alexandre Felicio BRITO, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

    .

  • Maria de Fátima SOUZA, ETEC Profº Dr. José Dagnoni

    .

  • Daniel Leite PORTELLA, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

    .

References

ABRIC, J. C.; MOREIRA, A. S. P.; OLIVEIRA, D. C. de. Estudos interdisciplinares de representação social. Cultura e Qualidade, Goiânia, p. 35-57, 2000.

ANDRÉ, P. de M.; MACPHAIL, A.; GRAÇA, A.; BATISTA, P. Encouraging students to co-construct and co- and self-regulate their learning within a cooperative learning environment in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, p. 1-10, 2022. DOI: 10.1123/jtpe.2022-0104.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edições 70, 2015.

BRITO, C. A. F. Modelo de ecossistemas das representações e o campo de pesquisa educacional. Seven Editora, [S. l.], p. 1724–1741, 2023. Disponível em: http://sevenpublicacoes.com.br/index.php/editora/article/view/750. Acesso em: 24 jul. 2023.

BRITO, C. A. F.; SÁ, I. R. de. Pesquisa qualitativa e a análise de conteúdo automatizada: Iramuteq. In: PINTO, R. F. (org.). Grupo Pesquisas e Publicações: pesquisas interdisciplinares. Belém: Conhecimento e Ciência, 2022. Cap. 4, p. 49-59. Disponível em: https://www.eventoscec.com.br/_files/ugd/157c27_c9755f2cd72e49a48a556e509c0192f1.pdf.

CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. Iramuteq: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013.

COBB, P.; CONFREY, J.; DISESSA, A.; LEHRER, R.; SCHAUBLE, L. Design experiments in education research. Educational Researcher, v. 32, n. 1, p. 9-13, 2003.

RIMI, N. N. Building a cooperative teaching process in teaching physical education in high schools in Vietnam. International Journal of Physical Education, Sports and Health, 2022. DOI: 10.22271/kheljournal.2022.v9.i2a.2424.

GARCÍA-GONZÁLEZ, L.; SANTED, M.; ESCOLANO-PÉREZ, E.; FERNÁNDEZ-RÍO, J. High- versus low-structured cooperative learning in secondary physical education: impact on prosocial behaviours at different ages. European Physical Education Review, v. 29, n. 2, p. 199-214, 2023. DOI: 10.1177/1356336X221132767.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. As Representações Sociais, v. 17, n. 44, p. 1-21, 2001.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 11. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.

MOURA, A.; MACPHAIL, A.; GRAÇA, A.; BATISTA, P. Encouraging students to co-construct and co- and self-regulate their learning within a cooperative learning environment in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, v. 43, n. 1, p. 11-20, 2023. DOI: 10.1123/jtpe.2022-0104.

NURISHOV, D. Ativação da cooperação pedagógica entre escola e família na educação física. Sociedade e Inovação, [S. l.], v. 3, n. 4, p. 170–176, 2022. DOI: 10.47689/2181-1415-vol3-iss4-pp170-176. Disponível em: https://inscience.uz/index.php/socinov/article/view/2237.

SÁ, C. P. de. Representações sociais: teoria e pesquisa do núcleo central. Temas em Psicologia, v. 4, n. 3, p. 19-33, 1996.

SOUZA, M. F. Conhecimentos e atitudes dos alunos de ensino médio após experimentar um evento esportivo nas aulas de educação física. 2023. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Mestrado Profissional de Educação, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), São Caetano do Sul, 2023.

Published

2025-08-04

How to Cite

Aprendizagem cooperativa e representações sociais na Educação Física: um estudo com alunos do Ensino Médio Técnico. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 34, n. jan/dez, p. 467–486, 2025. DOI: 10.29286/dvce0q38. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/18106. Acesso em: 5 dec. 2025.