Rural schools in the amazon region

traces of policy and public administration in Rondônia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v30ijan/dez.11754


Keywords:

Educação rural, Professores rurais, Política educacional, História da Educação

Abstract

The objective of the research was to analyze part of the historical process of constitution of the Amazonian rural school in the Brazilian context. One of the questions was: what is the rural school model thought and instituted in the state of Rondônia? The methodological process was anchored in bibliographic materials and had empirical activities for the collection of historical sources produced by public administrations on Education, such as statistical reports and bulletins. Narratives about teaching practice were used. It was found that the situation in which rural schools in Rondonia were created is a precarious situation and the absence of public policies.

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Author Biographies

  • Prof. Dr. Josemir Almeida Barros, Univesidade Federal de Rondônia, UNIR, Porto Velho

    Pós-Doutor, Doutor e Mestre em Educação, Pedagogo e Historiador. Professor, Pesquisador e Extensionista da Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Atua nos Programas de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado e Doutorado Profissional (PPGEEProf) e Mestrado Acadêmico em Educação (PPGE), Porto Velho, Rondônia, Brasil. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação e Infância (EDUCA). Vice Presidente da Rede de Pesquisa, Ensino e Extensão em Educação das Regiões Centro-Oeste e Norte do Brasil e América Latina (RECONAL-Edu)

  • Juliana Cândido MATIAS, Universidade Federal de Rondônia, UNIR, Porto Velho

    Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado e Doutorado Profissional da Universidade Federal de Rondônia (PPGEEProf/UNIR). Mestra em Educação e Pedagoga. Professora da Secretaria Estadual de Educação/SEDUC. Rolim de Moura, Brasil.

  • Marcia Jovani de Oliveira NUNES, Universidade Federal de Rondônia, UNIR, Porto Velho

    Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado e Doutorado Profissional da Universidade Federal de Rondônia (PPGEEProf/UNIR). Pedagoga do Instituto Federal de Rondônia (IFRO) - Campus Colorado do Oeste – RO, Brasil.

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Published

2021-10-02

How to Cite

Rural schools in the amazon region: traces of policy and public administration in Rondônia. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 30, n. jan/dez, p. 1–24, 2021. DOI: 10.29286/rep.v30ijan/dez.11754. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11754. Acesso em: 5 dec. 2025.