Photography and aesthetics for image pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v30ijan/dez.11519


Keywords:

Imagem Técnica, Fotografia, Imagem dialética, Pedagogia

Abstract

In this work, we approach the subject of photography with a focus on technical images aiming at an understanding of how they are present in the space-time of the contemporary world, especially in Education. From there, we raised a problem question: what does photography reveal as an image pedagogy? We start from the concepts of device, aura, magic and dialectical image, supported by Walter Benjamin and Vilém Flusser philosophy. Our aim is to mediate the glance in order to examine the technical image and the dialectical image in the perspective of technical reproducibility. As a result of this theoretical foray, we expose arguments that even in the incessant technical reproduction we see ways for an image pedagogy from photography when it has the potential to echo something beyond technique and photographic devices, enabling processes of creation and imagination that surpass life automated by devices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thalia Ferreira SILVA, Universidade Federal de Lavras - UFLA

    Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Federal de Lavras -UFLA. Graduada no curso de Educação artística com habilitação em artes plásticas. Lavras/MG.

  • Carlos BETLINSKI, Universidade Federal de Lavras - UFLA

    Doutor em Educação pela PUC/SP, professor de Filosofia da Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras- UFLA.

References

ALONSO, R. Fotografia: câmara clara ou caixa preta? Outra travessia, v. 1, n. 21, p. 177-194, 2016.

BENJAMIN, W. A pequena história da fotografia. In: Magia, arte e técnica: ensaios sobre a literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985. Obras Escolhidas, v.1.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Magia, arte e técnica: ensaios sobre a literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985. Obras Escolhidas, v.1.

FLUSSER, V. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985.

LIMA, R. E. A arquitetura do texto Benjaminiano. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, v. 2, p. 111-122, 1994.

TAUCHEN, J. I. O tema da “pós-história” no pensamento de Vilém Flusser. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em filosofia. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2015.

Published

2021-12-06

How to Cite

Photography and aesthetics for image pedagogy. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 30, n. jan/dez, p. 1–19, 2021. DOI: 10.29286/rep.v30ijan/dez.11519. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11519. Acesso em: 5 dec. 2025.