WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.11279


Keywords:

Educação, Educação escolar indígena, Etnografia, Sateré-Mawé

Abstract

This article presents a excerpt from a research which objective was to analyze the meanings of school for the indigenous society Sateré Mawé. Ethnographic in character, the research sought to undertake a “thick description” of the social and symbolic relations observed at the Wahuiru Pakup Indigenous Municipal School (Novo Sol), located in the Andirá-Marau Indigenous Land, Monte Salém Community, Maués/Amazonas. Participant observation in the daily lives of families - from flour to playing in the river with children -, and active listening carried out with the research interlocutors - the teacher, students and their parents – enabled the understanding of the meanings of school for the community.

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Author Biographies

  • Debora BREDER, Universidade Católica de Petrópolis

    Doutora em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense (UFF), com estágio doutoral na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS/Paris). Professora Adjunta da Universidade Católica de Petrópolis, integrando o Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UCP) e coordenadora do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade (GRECCA/UCP).

  • Marta Castro dos SANTOS, Universidade Católica de Petrópolis

    Mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP) e pesquisadora do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade (GRECCA/UCP).

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Published

2022-04-30

How to Cite

WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLA. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 31, n. jan/dez, p. 1–23, 2022. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.11279. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11279. Acesso em: 5 dec. 2025.