BNCC AND BODILY-KINESTHETIC INTELLIGENCE IN PHYSICAL EDUCATION

A POTENTIALITY FOR THE EARLY YEARS OF LEARNING

Authors

  • Maria Clara Rabelo Jaime mariarabelo@ufpr.br
    Universidade Federal do Paraná
  • Soraya Correa Domingues correadomingues@ufpr.br
    Universidade Federal do Paraná

DOI:

10.51283/rc.27.e15064

Keywords:

Skills, Physical education, Kinesthetic Bodily Intelligence

Abstract

The objective of the research was to analyze the possibility of stimulating bodily-kinesthetic intelligence through the 27 BNCC skills for physical education in the early years of elementary school. Methodologically, these skills were categorized into 3 axes that begin from studies on body-kinesthetic intelligence: (1) Proposals with action verbs for the presentation of knowledge and experimentation of body practices; (2) Practices that arouse bodily interest in different strategies; and (3) that provide opportunities for the progressive continuity of knowledge. The results feature that it is possible to develop this intelligence through the BNCC, but this work can be qualified by expanding commands and concerns about the manifestations of the body; organize the thematic units in a similar way; use generative themes, discussions and different languages; and structure a continuous proposal between contents and blocks. Thus, BNCC skills become potentialities that value physical education and its body practices.

References

ANTUNES, Celso. Como desenvolver as competências em sala de aula: fascículo 8 - na sala de aula. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011a.

______. Como desenvolver conteúdos explorando as inteligências múltiplas: fascículo 3 - na sala de aula. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011b.

______. Inteligências múltiplas e seus estímulos. 17. ed. Campinas, SP: Papirus, 1998.

BRANCO, Emerson Pereira e colaboradores. BNCC: a quem interessa o ensino de competências e habilidades? Debates em educação, v. 11, n. 25, p. 155-171, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRITO, Ana Emília Ferraz. ULIANA, Marcony Brandão. O estímulo as inteligências múltiplas para quem porta múltiplas inteligências. Magistro, v. 2, n. 16, 2017.

CRESWELL, John Ward. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 2010.

DOMINGUES, Soraya Correa. Formação em educação física na dimensão da educação ambiental. Curitiba, PR: CRV, 2021.

FERREIRA, Leonardo e colaboradores. Uma discussão sobre os conceitos de objetivo, habilidade e competência na BNCC do ensino médio. Currículo e docência, v. 2, n. 2, p. 4-22, 2020.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GARDNER, Howard. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1994.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2004.

MACEDO, Lino. Ensaios pedagógicos: como construir uma escola para todos? Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.

MORENO, Luis Moral e colaboradores. La inteligencia corporal-cinestésica. Educación y futuro, n. 31, p. 105-135, 2014.

NEIRA, Marcos Garcia. BNCC de educação física: caminhando para trás. educação é a base? 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo, Ação Educativa, 2019.

______. Incoerências e inconsistências da BNCC de educação física. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 40, p. 215-223, 2018.

NEITZEL, Odair; SCHWENGBER, Ivan Luís. Os conceitos de capacidade, habilidade e competência e a BNCC. Educação e emancipação, v. 12, n. 2, p. 210-227, 2019.

NISTA-PICCOLO, Vilma e colaboradors. Manifestações da inteligência corporal-cinestésica em situação de jogo na educação física escolar. Revista brasileira de ciência e movimento, v. 12, n. 4, p. 25-32, 2004.

OLIVEIRA, Nathalia Dória e colaboradores. Linguagens e educação física na BNCC: uma análise a partir das habilidades prescritas. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 43, p. 1-10, 2021.

OLIVEIRA-CASTRO, Jorge; OLIVEIRA-CASTRO, Karina. A função adverbial de" inteligência": Definições e usos em psicologia. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 17, n. 3, p. 257-264, set./ dez., 2001.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul, 1999.

ROAZZI, Antonio; SOUZA, Bruno Campello de. Repensando a inteligência. Paidéia, v. 12, n. 23, p. 31-55, 2002.

TOLEDO, Marcos Vinícius de Souza; MAIA, Luiz Cláudio Gomes; TOLENTINO, Renata de Sousa da Silva. A orientação profissional: a teoria das inteligências múltiplas aplicada na base nacional comum curricular em um ambiente compartilhado do conhecimento. Brazilian journal of development, v. 8, n. 5, p. 37416-37433, 2022.

Published

2023-04-04

How to Cite

Jaime, M. C. R., & Correa Domingues, S. (2023). BNCC AND BODILY-KINESTHETIC INTELLIGENCE IN PHYSICAL EDUCATION: A POTENTIALITY FOR THE EARLY YEARS OF LEARNING. Corpoconsciência, 27. https://doi.org/10.51283/rc.27.e15064

Issue

Section

Seção Temática - A EDUCAÇÃO FÍSICA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR